تجمع در مقابل سفارت ایران در کابل: از دولت و ملت ایران پوزش می‌خواهیم

در پی حمله به کنسولگری ایران در هرات، خدمات کنسولی ایران در افغانستان متوقف شد

شماری از ساکنان کابل، روز چهارشنبه، ۲۴ فروردین، با تجمع در مقابل ورودی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن شهر، از حادثه روز دوشنبه در شهر هرات که در آن شماری از معترضان به کنسولگری ایران حمله کردند و ورودی آن را آتش زدند، از «دولت و ملت» ایران پوزش خواستند. 

شرکت‌کنندگان در این تجمع، با پاشیدن گل به در ورودی سفارت ایران، حمله به کنسولگری ایران در هرات را کار «عناصر خودفروخته و مزدور اجانب»  دانستند و تاکید کردند که این اقدامات، نمی‌تواند به روابط دیرینه مردمان افغانستان و ایران صدمه بزند. 

شرکت‌کنندگان در تجمع همچنین تاکید کردند که در شرایط کنونی، مردمان افغانستان و ایران نیاز به اتحاد و همبستگی بیشتر دارند و فضای دوستانه میان دو کشور نباید با حوادثی مانند آنچه در هرات رخ داد، خدشه‌دار شود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزاری این تجمع را در وب‌سایت خود بازتاب داد و نوشت: «جمعی از مردم مسلمان و روزه‌دار افغانستان، با شعارهای « نه به فتنه‌گران»، «افغانستانی و ایرانی، اتحاد اتحاد» و «ما باهم برادریم»، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تجمع کردند و از اقداماتی که طی روز های گذشته برای ایجاد فتنه در روابط بین دو کشور ایران و افغانستان صورت گرفتند، بیزاری جستند.»

در بنرهای این تجمع، پرچم‌های طالبان و جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شوند و بیشتر تجمع‌کنندگان نیز آخوندهای شیعه طرفدار ایران هستند. شبکه تلویزیونی «تمدن» که به حمایت از جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد، ویدیوها و عکس‌هایی از این تجمع منتشر کرد و نوشت، این تجمع با هدف تقویت اتحاد و همدلی میان شهروندان افغانستان و ایران برگزار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه، ۲۲ فروردین، شماری از ساکنان کابل و هرات، در واکنش به افزایش خشونت علیه مهاجران افغان در ایران، در مقابل سفارت و کنسولگری ایران در این دو شهر دست به اعتراض زدند. شماری از معترضان در هرات، با هجوم به ساختمان کنسولگری ایران در آن شهر، در ورودی آن‌ را آتش زدند و به سمت پنجره‌های کنسولگری سنگ و چوب پرتاب کردند.

این اقدام منجر به واکنش تند جمهوری اسلامی ایران شد و سید رسول موسوی، از مقام‌های وزارت خارجه ایران، کاردار سفارت افغانستان در تهران را احضار کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سپس در بیانیه‌ای از متوقف شدن فعالیت کنسولی ایران در سراسر افغانستان خبر داد و گفت، تا زمانی که مسئولان به مصونیت کامل مکان‌های دیپلماتیک اطمینان نیابند، فعالیت خود را از سر نمی‌گیرند.

فعالیت کنسولی ایران در افغانستان در حالی متوقف شد که روز یکشنبه گذشته، بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، در یک مصاحبه گفت که روزانه حدود چهار هزار شهروند افغان در شهرهای کابل، جلال‌آباد، مزارشریف، هرات، و قندهار، ویزای ورود به ایران دریافت می‌کنند.

در پی متوقف شدن خدمات کنسولی ایران در افغانستان، شماری از نهادهای فرهنگی و چهره‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان که در ایران زندگی می‌کنند، با نکوهش حمله به کنسولگری ایران در هرات، می‌کوشند از افزایش تنش جلوگیری کنند. در همین راستا، در چند روز گذشته نشست‌هایی با حضور چهره‌های فرهنگی و دانشگاهی ایران و افغانستان در تهران و مشهد برگزار شده است. 

پس از حاثه مشهد که سه‌شنبه، شانزدهم فروردین، رخ داد و در آن یک مهاجر افغان، دو آخوند ایرانی را کشت و یکی دیگر را زخمی کرد، خشونت علیه مهاجران افغان در بخش‌هایی از ایران افزایش یافت. پخش ویدیوها و عکس‌هایی از این حوادث، منجر به ایجاد نفرت و خشم کم‌سابقه‌ای در میان شهروندان افغانستان شد. شماری از فرماندهان گروه طالبان نیز با پخش ویدیوهایی، شهروندان ایرانی را تهدید به انتقام‌جویی کردند. 

این حوادث که در ادامه به تعطیل شدن خدمات کنسولی سفارت و کنسولگری‌های ایران در افغانستان انجامید، باعث سرگردانی هزاران نفر شده است  که تلاش دارند با به‌دست آوردن ویزای ایران، افغانستان را ترک کنند.