آزادی « فوری و بدون قید و شرط» شهروندان دو تابعیتی

قطعنامه پارلمان اروپا به نازنین زاغری اشاره می کند که از سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی است

AFP- همسر نازنین زاغری، ریچارد رتکلیف

قطعنامه پارلمان اروپا از مقامات ایرانی می خواهد که « فوری و بدون قید و شرط» تمامی شهروندان دو تابعیتی و فعالان حقوق بشر را که بعنوان زندانی سیاسی در بند هستند، آزاد کند.

قطعنامه به خانم زاغری-رتکلیف اشاره می کند که از ماه آوریل سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی بوده است، و همچنین از شهروندان اتحادیه اروپا، احمد رضا جلالی و کامران قادری که آن ها هم در ایران زندانی هستند، نام می برد.

با وجود رای ممتنع حزب برگزیت، این قطعنامه با 608 رای موافق، 7 رای مخالف و 46 رای ممتنع به تصویب رسید. حزب برگزیت 29 نماینده دارد.

گوین تاولر، سخنگوی حزب برگزیت به ایندیپندنت گفت: «این قطعنامه مغایر باور ما است که فرض  شود اتحادیه اروپا مکانی مناسب و یا ابزار موثری برای فشار آوردن به دولت ایران است.

«با صداقت و احترام نمی توانستیم اتحادیه اروپا را بهترین مرجع برای انجام چنین کاری بدانیم، بنابراین رای ممتنع دادیم.

او افزود: «اگر رای موافق می دادیم، [از سوی مردم] چنین برداشت می شد که اوه حزب برگزیت از اتحادیه اروپا می خواهد که چنین کند و چنان کند برای همین رای ممتنع دادیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ان وایدکوم، انونزیاتا ریس-موگ، ماتیو پاتن، بن حبیب، مارتین دابنی و بلیندا دو لوسی از جمله نمایندگان حزب برگزیت در پارلمان اروپا بودند که رای ممتنع دادند.

دیوید لامی، نماینده حزب کارگر در پارلمان اروپا درباره رای ممتنع نمایندگان حزب برگزیت توییت کرد.

او گفت: «شما خود را وطن پرست می دانید اما حاضر نیستید از شهروندان بریتانیایی که در خارج از کشور زندانی هستند حمایت کنید. شرم بر شما.»

قبل از رای گیری، خانم دو لوسی در پارلمان اروپا سخنرانی کرد. او گفت: «در حالی که ایران در اقدامات تحریک آمیز خود جسورتر می شود، به نظر می رسد اتحادیه اروپا در معامله با ایران و رسیدن به اهداف خود شکست خورده است. حتی ایالات متحده که مهمترین امضا کننده توافق بود از آن خارج شده است.

«شهروندان بریتانیایی به گروگان گرفته می شوند، به زندان انفرادی می افتند و با وحشیگری روبرو می‌شوند.  شهروندان ما در این بازی ژئوپولیتیک مهره های کم ارزشی شده اند، در حالیکه اتحادیه اروپا کماکان با نگاهی خودخواهانه و تجاری بزرگترین قهرمان جهانی توافق اتمی باقی می ماند.

«در حالی که اتحادیه اروپا به درستی از نقض حقوق بشر صحبت می کند، حرف زدن چه فایده دارد؟ تحریم مورد نیاز است نه حرف، در غیر این صورت ایران جسورتر خواهد شد.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent