بایدن: پوتین یک آدم دیکتاتور است

پوتین دست به «نسل‌کشی» زده است

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا - AMERICA / Getty Images via AFP

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین‌ماه، در جریان یک سخنرانی در ایالت آیووا، تلویحا، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، را «دیکتاتور» خطاب کرد و او را به «نسل‌کشی» متهم کرد.

خبرگزاری رویترز عصر روز سه‌شنبه در گزارشی به نقل از رییس جمهوری آمریکا نوشت: توانایی مالی آمریکایی‌ها برای پر کردن باک بنزین خودروهایشان، نباید به این موضوع ربط داشته باشد که یک «دیکتاتور» در آن سوی جهان، جنگ به راه بیاندازد یا دست به «نسل‌کشی» بزند یا نزند!

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه‌اش از گرانی سوخت در ایالات متحده، به عنوان «افزایش قیمت پوتین» یاد کرد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، بهای جهانی سوخت، مشخصا در اروپا و آمریکای شمالی، به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن بارها، پس از حمله روسیه به اوکراین، همتای روس خود را «جنایتکار جنگی» توصیف کرده بود؛ اما این برای نخستین بار است که رییس جمهوری آمریکا، در یک سخنرانی عمومی، نظامیان روسیه را متهم به «نسل‌کشی» می‌کند.

علاوه بر بایدن، پیش‌تر روسای جمهور اوکراین و لهستان نیز، پوتین را متهم به «نسل‌کشی» در جریان حمله به اوکراین کرده‌‌اند.

طرح اتهام «نسل‌کشی» علیه نظامیان روسیه از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند موجب افزایش انتظار برای برخوردها و واکنش‌های قاطع‌تر علیه مسکو شود.

ظرف دو روز گذشته نیز گزارش‌هایی منتشر شده است که بر اساس آن‌ها نظامیان روسیه، ممکن است دست به حملات شیمیایی در اوکراین بزند. آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند که این گزارش‌ها را جدی می‌گیرند و شواهد قابل ملاحظه‌ایی دریافت کرده‌اند. استفاده از تسلیحات شیمیایی نیز از مصادیق «جنایت جنگی» به حساب می‌آید.

هم اتهام «جنایت جنگی» و هم «نسل‌کشی» در زمره جرایم مهم بین‌المللی است که در صلاحیت «دادگاه کیفری بین‌الملل لاهه» قرار دارد.

رسانه‌های آمریکایی، عصر روز سه‌شنبه، در گزارش‌هایی نوشتند که «کاخ سفید» به درخواست‌ها آن‌ها برای اظهارنظر درباره این موضع‌گیری تازه بایدن پاسخی نداده است. 

رییس جمهوری آمریکا، در جریان در سفر اخیرش به لهستان، نیز در پایان یک سخنرانی گفته بود که پوتین نباید در قدرت بماند! این موضع‌گیری او هم با واکنش‌های گسترده‌ایی در داخل و خارج ایالات متحده روبه‌رو شد.

«کاخ سفید» پیشتر تصریح کرد که سیاست رسمی ایالات متحده، «تغییر رژیم» در روسیه نیست.

بیشتر از جهان