رفع شبهه از چین در اسرائیل؛ لیوان‌های گرم‌کننده دستگاه شنود نداشتند

سفارت چین در تل‌آویو اعلام کرد این «شایعات بی‌‌اساس» برای مخدوش کردن رابطه دو کشور پخش شده‌اند

سفارت چین توضیح داد که آن «شیء مرموز» چیزی نبوده است جز دستگاهی برای حفظ دمای نوشیدنی‌ـ توییتر TimesofIrael@

سازمان امنیت اسرائیل، شین بت، روز سه‌شنبه اعلام کرد در پی بررسی لیوان‌های گرم‌کننده‌ای که سفارت چین به برخی وزرا و دفاتر دولتی در اسرائیل داده بود، به این نتیجه رسیده است که این لیوان‌ها دستگاه شنود نداشتند. این لیوان‌ها پس از آن بررسی شدند که برخی‌ به آن‌ها شک کرده بودند.

در بیانیه شین بت آمده است: «در پی گزارش‌ها درباره یافتن یک قطعه مشکوک در لیوان‌های گرم‌‌کننده که به یک وزارتخانه دولتی فرستاده شده بودند، کارشناسان فنی شین‌بت این قطعه را بررسی کردند و متوجه شدند که بی‌‌خطر است و هدف از آن ایجاد خلا در دو طرف لیوان برای حفظ دما در طول زمان است.»

تحقیقات شین بت زمانی شروع شد که به این لیوان‌ها که سفارت چین به دو وزارتخانه‌ علم‌ و فناوری و ترابری فرستاده بود، مشکوک شدند. موریا آسراف‌ـ‌والبرگ، خبرنگار دیپلماتیک رادیو ارتش اسرائیل، اولین بار صبح سه‌شنبه در مورد قطعات مرموز پیداشده در لیوان خبر داد. سوءظن البته از آن‌جا شروع شد که این لیوان صدای آژیر یکی از دستگاه‌های امنیتی را به صدا درآورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوریت فارکاش-هاکوهن، وزیر علم، فناوری و فضای اسرائیل یکی از اشخاصی بود که این لیوان را دریافت کرده بود. شین بت در پی این سوءظن با دفاتر دولتی مختلف تماس گرفت تا نمونه‌های بیشتری از این لیوان را پیدا کند. نیتزان هوروویتز، وزیر بهداشت، و چیلی تروپر، وزیر فرهنگ و ورزش، از دیگر اعضای کابینه بودند که این هدیه را از سفارت چین پذیرفته بودند. 

سفارت چین «شایعه‌های بی‌‌اساس» را محکوم کرد و گفت اهدای هدیه به‌عنوان «ابراز دوستی» به مناسبت عید پسح یهودیان بوده است. این سفارتخانه توضیح داد که آن «شیء مرموز» چیزی نبوده است جز دستگاهی برای حفظ دمای نوشیدنی. این سفارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شایعه‌های بی‌‌اساس تاثیر گسترده‌ای دارند و می‌کوشند بین چین و اسرائيل اختلاف بیندازند، تصویر چین را مخدوش کنند و مردم را به اشتباه بیندازند.»

شین بت روز یکشنبه به وزارتخانه‌ها گفت هرگونه هدیه از طرف چین باید بررسی امنیتی شود. مقررات امنیتی از پیش نیز مقرر کرده است که هدایا پیش از رسیدن به وزرا، باید بررسی امنیتی شوند. هرگونه هدیه از طرف دولت‌های خارجی یا سفارتخانه‌هایشان پیش از استفاده وزیر نیز باید در کمیته هدایا بررسی شوند.

کارشناسان اسرائیلی در گفت‌و‌گو با رسانه‌‌ها به این اشاره کرده‌اند که چین به‌دنبال دریافت اطلاعات نظامی، دیپلماتیک، اقتصادی و فنی از دولت‌های غربی و به‌خصوص از آمریکا و اسرائیل است. دکتر آیال پینکو، کارشناس اطلاعاتی در دانشکده مطالعات سیاسی دانشگاه بار ایلان، به اورشلیم پست گفت چین از ابزارهای مختلفی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند و «پنهان کردن شنود در هدایا کار جدیدی نیست»‌.

دو ماه پیش بود که اورشلیم پست گزارش داد که حزب کمونیست چین از دانشجویان چینی مقیم اسرائیل خواسته است اطلاعاتی در مورد رسانه‌های محلی جمع‌آوری کنند. این روزنامه خبر از دیدن اسکرین‌شات‌هایی داد که در آن یکی از مقام‌های حزب از دانشجویان و برخی دانشگاهیان در چند دانشگاه مختلف اسرائیل می‌خواهد اطلاعاتی در مورد پوشش رسانه‌های اسرائیل از المپیک زمستانی جمع‌آوری کنند. این البته به‌روشنی جاسوسی نیست و در سطح جمع‌آوری اطلاعاتی است که علنی در دسترس‌اند، اما بسیاری از کشورها به هرگونه فعالیت دانشجویان چینی برای پکن و کشورشان حساسیت نشان می‌دهند؛ به‌خصوص در شرایطی که چین به‌عنوان ابرقدرتی مهم در جهان ظهور کرده است.

اما سفارت چین، پس از معلوم شدن اشتباه بودن سوءظن به وجود دستگاه شنود در لیوان‌ها، خواستار تصحیح گزارش‌های رسانه‌ای است. این سفارتخانه در بیانیه‌اش اعلام کرده است: «ما از رسانه‌های مربوطه خواستاریم که بلافاصله گزارش‌های غلط را کنار بگذارند، دست از شایعه‌‌پراکنی بردارند و دست به اقدام‌های واقعی برای حذف آثار منفی بزنند که در حال حاضر شاهد بوده‌ایم. اگر رسانه‌ها بر پخش چنین شایعاتی اصرار کنند، ما نیز حق خود برای تقاضای مسئولیت‌پذیری را محفوظ می‌دانیم.»

اسرائیل روابطی گسترده با چین دارد که باعث نگرانی‌ آمریکا نیز است.

بیشتر از جهان