چرا جنبش «جان سیاهان مهم است» عمارتی شش میلیون دلاری در کالیفرنیا خرید؟

این ملک ۶۰۰ مترمربعی با شش اتاق خواب در اکتبر ۲۰۲۰ به‌طور نقدی و با استفاده از پولی که حامیان به بنیاد شبکه جهانی جان سیاهان مهم است اهدا کرده بودند، خریداری شد

این ملک که مالکیت آن به شرکتی در دلاور منتقل شد تا مالک ناشناس بماند در پس‌زمینه دیده می‌شود-Patrisse Cullors /YouTube

این خبر که سران قبلی جنبش «جان سیاهان مهم است» ملکی شش میلیون دلاری در کالیفرنیا خریده‌اند، پرسش‌برانگیز شده است.

یک سال پس از آنکه پاتریس خان-کالرز، یکی از بنیان‌گذاران این جنبش، ادعا کرد از «آزار و اذیت جناح راست» به دلیل خرید خانه‌هایش در منطقه لس‌آنجلس در عذاب است، بحثی جنجالی که در نهایت او را به ترک این سازمان سوق داد، گزارش شد که این گروه ملکی به ارزش شش میلیون دلار خرید و مالکیت این ملک بعد از آن به شرکتی در دلاور منتقل شد تا از ناشناس ماندن مالک آن اطمینان حاصل شود.

بر اساس گزارش مجله نیویورک، این ملک شش هزار و ۵۰۰ فوت‌مربعی (۶۰۰ مترمربع) با حداقل شش اتاق خواب در اکتبر ۲۰۲۰ به‌طور نقدی و با استفاده از پولی که حامیان به بنیاد شبکه جهانی جان سیاهان مهم است (بی‌ال‌ام‌جی‌ان‌اف) اهدا کرده بودند، خریداری شد.

شالومیا باورز، یکی از اعضای هیئت مدیره بی‌ال‌ام‌جی‌ان‌اف، در بیانیه‌ای گفت این سازمان ملکی را که محل دقیق آن فاش نشده اما به عنوان «پردیس» از آن نام برده می‌شود، با هدف استفاده «به عنوان محل سکونت و کار دریافت‌کنندگان بورسیه خالقان لحظه‌های شاد سیاه (Black Joy Creators)» خریده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پس از ارسال این بیانیه به مجله نیویورک، بی‌ال‌ام‌جی‌ان‌اف از برقراری این کمک‌هزینه تحصیلی خبر داد که «لوازم‌ و ابزار ضبط و فضای اختصاصی در اختیار خلاقان سیاه‌پوست می‌گذارد تا بتوانند با تمرکز بر لغو [برده‌داری]، عدالت شفابخش، کشاورزی شهری و عدالت غذایی، فرهنگ پاپ، کنشگری و سیاست، به تولید محتوای مجازی و حقیقی بپردازند».

هیچ ادعایی مبنی بر اینکه اقدام این زنان غیرقانونی یا نادرست بوده است، وجود ندارد.

با این حال، در مورد تاثیر احتمالی خرید چنین ملکی سوالاتی مطرح شده است؛ موضوعی که قبلا رسانه‌های جناح راست و افرادی مانند دونالد ترامپ جونیور به آن پرداختند. او این خبر را با عبارت کنایه‌آمیز «من شگفت‌زده شدم» در توییتر بازنشر کرد.

جیکوب هارولد -مدیر عامل سابق گایداستار (GuideStar) و یکی از بنیان‌گذاران کاندید (Candid)، سازمانی اطلاعاتی که کار آن تهیه گزارش در مورد سازمان‌های غیرانتفاعی است- در پاسخ به سوال مجله نیویورک که آیا حجم این خرید می‌تواند این گروه را در معرض انتقاد قرار دهد یا نه، گفت: «این یک انتقاد کاملا مشروع است.»

«این نقدی نیست که بگوید کاری که شما انجام می‌دهید غیرقانونی یا حتی غیراخلاقی است. ممکن است فقط غیرراهبردی باشد.»

او افزود: «چرا آن را صرف سیاست‌گذاری نمی‌کنید یا می‌دانید، استراتژی‌های مهم دیگری که ممکن است یک سازمان برای رسیدگی به مسائل اصلی جان سیاهان مهم است، اتخاذ کند؟»

خان کالرز و آلیشیا گارزا و ملینا عبدالله، دو بنیان‌گذار دیگر بی‌ال‌ام، به سوالات متعدد ایندیپندنت پاسخ ندادند. این دو زن نیز سازمان را ترک کرده‌اند.

بی‌ال‌ام‌جی‌ان‌اف به سوالات ما پاسخ نداد.

پارسال، جیسون ویتلاک، روزنامه‌نگار ورزشی سیاه‌پوست، از جمله کسانی بود که به بحث درباره میزان پولی که بی‌ال‌ام‌جی‌ان‌اف جمع‌آوری کرده است، پرداخت.

او بنیان‌گذاران بی‌ال‌ام را متهم کرد: «از تبعات مرگ این مردان سیاه‌پوست میلیون‌ها دلار به جیب زده‌اند، مردانی که اگر زنده زنده در آتش می‌سوختند هم این افراد از یک تف [برای خاموش کردن آن آتش] دریغ می‌کردند.»

© The Independent

بیشتر از جهان