جنبش «جان سیاهان مهم است» نامزد دریافت جایزه نوبل صلح شد

چرا باید به جنبش «جان سیاهان مهم است» اهمیت دهیم

این جنبش در سال ۲۰۱۴ پس از مرگ مایکل براون و اریک گارنر به دست پلیس، توجه بیشتری جلب کرد-Paras Griffin/Getty Images/AFP

در پی یک سال تظاهرات معترضان خواستار عدالت نژادی در تمام جهان، جنبش «جان سیاهان مهم است» نامزد دریافت جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۲۱ شده است. 

پتر ایده، قانونگذار نروژی، در مدارک نامزدی این جنبش برای جایزه نوبل صلح گفت که جنبش «جان سیاهان مهم است» گذشته از آمریکا، کشورهای دیگر را نیز مجبور به مواجهه با نژادپرستی در جوامع خود کرده است. 

به نوشته روزنامه گاردین، آقای ایده گفت:‌ «به نظر من یکی از چالش‌هایی که در آمریکا، و نیز در اروپا و آسیا دیده‌ایم، نوعی درگیری فزاینده بر اساس نابرابری است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت‌: «جان سیاهان مهم است به یک جنبش بسیار مهم جهانی برای مبارزه با بی‌عدالتی نژادی تبدیل شده است. آنان در افزایش هشیاری و آگاهی جهانی درباره عدالت نژادی، دستاورد عظیمی داشتند.» در پی تبرئه مردی که تیروان مارتین، نوجوان سیاه‌پوست، را در فلوریدا به ضرب گلوله به قتل رساند، سه زن سیاه‌پوست در سال ۲۰۱۳ جنبش «جان سیاهان مهم است» را تاسیس کردند. 

این جنبش در سال ۲۰۱۴ پس از مرگ مایکل براون و اریک گارنر به دست پلیس، توجه بیشتری جلب کرد و در نهایت، در سال گذشته و به دنبال جان باختن جورج فلوید زیر زانوی یک مامور پلیس سفیدپوست در ایالت مینه‌سوتا، جهانی شد. 

علی‌رغم انتقادهای جناح راست مبنی بر این که تظاهرات «جان سیاهان مهم است» اغلب خشونت‌آمیز بوده است، داده‌های جمع‌آوری شده توسط دو نهاد «آرمد کانفلیکت لوکیشن» و «ایونت دیتا»‌ نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد تظاهرات‌ها هیچ‌گونه آسیب جدی برای مردم و اموال نداشته است. 

آقای ایده افزود که این جنبش توانسته است «مردم از تمامی گروه‌های جامعه را به روشی متفاوت از پیشینیانشان بسیج کند.» 

طبق مقررات جایزه نوبل صلح، هر عضوی از پارلمان می‌تواند یک نامزد را برای این جایزه پیشنهاد کند. 

پس از مهلت روز دوشنبه برای اعلام نامزدها، کمیته نوبل فهرستی از کاندیداها را انتخاب، و سپس برنده منتخب را در ماه اکتبر اعلام می‌کند. 

جایزه نوبل صلح در سال گذشته که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق ایالات متحده، نیز برای دریافتِ آن نامزد شده بود، در نهایت به دلیل تلاش‌های برنامه غذای سازمان ملل متحد در مقابله با گرسنگی در سراسر جهان، به آن نهاد تعلق گرفت. 

© The Independent