نایب‌رئیس مجلس: مدیران وزارت بهداشت در بحران دارو نقش دارند

«یک مدیر دولتی دارو وارد می‌کند و آن را هزار برابر قیمت به شرکتی که مدیرش است، می‌فروشد»

تامین دارو یکی از مهم‌ترین چالش‌های بیماران در ایران است - ایرنا

عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس، گفت اسناد و مدارکی در اختیار دارد که ثابت می‌کند یکی از مدیران سابق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ۱۶ شرکت دارویی دارد و هم‌زمان هم واردکننده دارو و هم مدیرعامل یک شرکت دولتی است. به گفته او، این فرد از طریق شرکت خصوصی خود دارو وارد می‌کند و آن را با هزار و ۵۰ برابر قیمت به شرکت دولتی که خود مدیرعامل آن است، می‌فروشد. 

نایب‌رئیس مجلس که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود که اطلاعات مربوط به این فرد را به دادگاه تحویل داده است اما نمونه‌های مانند آن را زیاد می‌شناسد. او هویت این فرد را برملا نکرد اما گفت که در دولت جدید نیز مسئولیت تازه‌ای به او داده‌اند.

تامین دارو یکی از مهم‌ترین چالش‌های بیماران در ایران است؛ تا آنجا که گاه اهمیت آن از خود بیماری هم بیشتر می‌شود. در بسیاری موارد، بیماران مجبور می‌شوند برای تهیه داروی موردنیاز خود به تعداد زیادی از داروخانه‌ها سر بزنند و در نهایت هم مجبور می‌شوند آن را با قیمت‌های نجومی از داروخانه‌ها یا بازار آزاد تهیه کنند.

دست‌اندرکاران واردات و تولید دارو بارها اعلام کرده‌اند که مافیای دارو در لایه‌های مدیریتی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نفوذ کرده‌اند. سخنان اخیر نایب‌رئیس مجلس نیز این نکته را اثبات می‌کند که دست‌هایی پنهان در گرانی و کمیاب شدن انواع دارو در ایران نقش دارند که پشتشان به کانون‌های قدرت گرم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کند که با حذف ارز ترجیحی دارو، یارانه آن را از طریق شرکت‌های بیمه‌گذار به‌طور مستقیم به مصرف‌کننده‌ها می‌دهد. این در حالی است که حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ایران هیچ‌ بیمه‌ای ندارند. از طرف دیگر، ناظران هشدار داده‌اند که با حذف ارز ترجیحی، قیمت دارو گران‌تر نیز خواهد شد. واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران، به‌تازگی در گفت‌وگو با پایگاه خبری رویداد ۲۴، گفت که با حذف ارز ترجیحی، قیمت تمام‌شده دارو بلافاصله حدود سه تا چهار برابر افزایش پیدا می‌کند. به گفته او، این تازه نرخ اولیه دارو بعد از حذف ارز ترجیحی است؛ وگرنه افزایش قیمت پس از آن نیز ادامه می‌یابد.

با وجود اینکه دولت ادعا می‌کند حذف ارز ترجیحی در قیمت و عرضه دارو تاثیری ندارد، بررسی‌های میدانی رسانه‌های داخلی ایران اثبات می‌کند که با شروع زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم قیمت داروهای وارداتی بالا رفته است. حتی بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو، نیز اذعان کرد که در روزهای گذشته، داروهای وارداتی تا شش برابر و داروهای تولید داخل هم ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. او در گفت‌وگو با روزنامه همشهری مدعی شد که «مصرف بالا و غیرمنطقی» و «قاچاق معکوس» در دوران کرونا به گرانی دارو منجر شد اما واعظ مهدوی بر این باور است که مافیای دارو در حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت دارو نقش دارد.

به گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از مجموع ۳۴ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه بازار دارو در ایران، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان آن قابل رصد کردن نیست. آماری که او ارائه داد، آشکار می‌کند که مافیای دارو هم قدرت زیادی دارد و هم به دایره افراد مسئول در نهادهای اجرایی و دولتی محدود شده است.

در حالی‌ که افراد وابسته به قدرت با گران‌ و نایاب کردن دارو برای خود ثروت‌اندوزی می‌کنند، بیماران در ایران روزبه‌روز در تنگناهای بیشتری قرار می‌گیرند و گاه به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه‌های سنگین، ناچار می‌شوند روند درمان خود را متوقف کنند.