واکنش آمریکا به فرمانده جدید روسیه:‌ انتظار «جنایت و توحش» بیشتر داریم

روسیه فرمانده سابق خود در سوریه را به اوکراین اعزام کرده است

آمریکا در واکنش به فرمانده جدید کارزار نظامی روسیه در اوکراین گفت انتصاب او احتمالا منجر به افزایش «جنایت و توحش» علیه شهروندان غیرنظامی می‌شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، گفت انتصاب الکساندر دورنیکوف به عنوان فرمانده میدانی نیروهای روسیه در اوکراین نمی‌تواند پوششی بر ناکامی نظامی تا کنونی روسیه بگذارد.

او در گفتگو با «سی ان ان» گفت: «اوکراین هرگز تحت انقیاد روسیه قرار نمی‌گیرد. حالا رئیس‌جمهوری پوتین هر ژنرالی که می‌خواهد منصوب کند.»

در پی خروج نیروهای روسیه از مناطق پیرامونی کی‌یف، پایتخت اوکراین، مسکو دست به انتصاب دورنیکوف زده است. این چهره نظامی ۶۰ ساله اولین بار در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به شهرت رسید: زمانی که به عنوان فرمانده نیروهای روسیه در روسیه دست به بمباران گسترده شهر حلب زد که منجر به کشتار هزاران شهروند غیرنظامی شد. حلب که پیش از جنگ بزرگ‌ترین شهر سوریه بود در آن زمان در اختیار نیروهای اپوزیسیون قرار داشت.

مقامات آمریکا روز یکشنبه انتصاب دورنیکوف را برملا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سالیوان گفت: «این ژنرال رزومه‌ای دارد که شامل توحش علیه شهروندان غیرنظامی در سایر نبردها در سوریه می‌شود و می‌توانیم انتظار تکرار چنین اقداماتی را داشته باشیم.»

مشاور بایدن گفت: «این ژنرال نیز مرتکب جنایات و توحش علیه شهروندان غیرنظامی اوکراین خواهد شد و آمریکا مصمم است هر آنچه ‌در توان دارد در پشتیبانی از اوکراینی‌ها که علیه او و نیروهای تحت فرماندهی‌اش مقاومت خواهند کرد انجام دهد.»

به نظر می‌رسد روسیه قصد داشته باشد پس از عقب‌نشینی از کی‌یف نیروی خود را بر منطقه دونباس در شرق اوکراین متمرکز کند.

دیمیترو کولبا،‌ وزیر خارجه اوکراین، به شبکه «ان بی سی» آمریکا گفت: «اوکراین در نبرد کی‌یف پیروز شد. حالا نوبت نبرد دیگری است — نبرد دونباس.»

در پاسخ به این سوال که آیا ارتش اوکراین خواهد توانست جلو حملات تهاجمی‌تر تحت فرماندهی دورنیکوف را بگیرد‌، کولبا گفت تاریخ نشان خواهد داد.

او گفت: «روسیه هر برنامه‌ای که داشته باشد ما راهبرد خود را بر بنیان این اعتماد بنا کرده‌ایم که ما پیروز این جنگ خواهیم بود و سرزمین‌های خود را آزاد خواهیم کرد.»

بیشتر از جهان