فرمانده «بی‌رحم» روسیه در حمله به اوکراین کیست؟

الکساندر ولادیمیروویچ دورنیکوف اکنون مسئول عملیات نظامی در حمله روسیه به اوکراین است

کرملین الکساندر ولادیمیروویچ دورنیکوف را به سمت فرماندهی حمله روسیه به اوکراین منصوب کرد - REUTERS

کرملین در پی چندین شکست نیروهای نظامی روسیه، الکساندر ولادیمیروویچ دورنیکوف را به سمت فرماندهی تهاجم روسیه به اوکراین منصوب کرد.

یک مقام ایالات متحده روز یکشنبه [در حضور] رسانه‌ها این حرکت را تایید کرد. روسیه تاکنون در این جنگ فرمانده کل نداشته است.

انتصاب این ژنرال ۶۰ ساله موجی از پیش‌بینی‌ها در ایالات متحده به راه انداخت؛ مبنی بر اینکه او «جنایات جنگی» و «بی‌رحمی» بیشتری علیه غیرنظامیان اوکراینی مرتکب خواهد شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، این ادعا را در مصاحبه‌ با سی‌ان‌ان مطرح کرد؛ اما در این خصوص شواهدی ذکر نکرد.

این ژنرال به دلیل ویرانی‌های نیروهایش در جریان جنگ داخلی سوریه، زمانی که روسیه از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در مبارزه با شورشیان حمایت کرد، به «قصاب سوریه» شناخته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۵، دوورنیکوف در بدو شرکت روسیه در این جنگ داخلی، اولین فرمانده ارتش روسیه شد که به همین دلیل یک سال بعد، عنوان «قهرمان فدراسیون روسیه» به او اعطا شد.

در دوره فرماندهی او بر نیروهای روسیه در سوریه، حدود ۱۰۰ هزار بمباران شهرک‌ها و شهرهای سراسر این کشور -به ویژه حلب و حمص- را با خاک یکسان کرد و زیرساخت‌های اساسی مانند بیمارستان‌ها و منابع آب را از بین برد.

ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۲۰، دوورنیکوف را به درجه ژنرالی ارتقا داد.

دوورنیکوف اکنون در تهاجم روسیه به اوکراین، مسئول عملیات نظامی است.

سر رودریک لاین، سفیر سابق بریتانیا در روسیه، به اسکای نیوز گفت که روسیه دورنیکوف را منصوب کرد تا در شرق اوکراین «دست‌کم مقداری از قلمرو دونتسک را به دست آورد» که دستاوردی برای رژیم پوتین خواهد بود.

هری کازیانیس، تحلیلگر نظامی آمریکا در مرکز منافع ملی، به تلگراف گفت: «ترس من این است که دورنیکوف دستور داشته باشد اگر نتوانست شرق اوکراین را تصرف کند، آن را به نمونه عظیمی از شهر حلب تبدیل کند.»

یک تحلیلگر نظامی از مسکو که نخواست نامش فاش شود، گفت: «دورنیکوف به عنوان یک فرمانده بی‌رحم معروف است و اکنون در اوکراین از تاکتیک‌های به کار رفته در سوریه استفاده خواهد کرد. او ۲۰ سال پیش در چچن هم حضور داشت.»

«صحبت بر سر تصرف شهرها حتی به قیمت ویران کردن آن‌ها است.»

طبق گزارش‌ها، به نظر می‌رسد بمباران ایستگاه راه‌آهن کراماتورسک در اوایل هفته جاری که به کشته شدن دست‌کم ۵۲ نفر از جمله پنج کودک منجر شد، نیز به دستور دورنیکوف انجام گرفت اما روسیه مسئولیت آن را نپذیرفت.

© The Independent