شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان شد

قدرت در پاکستان مجددا به دست حزب مسلم لیگ افتاد

شهباز شریف برادر کوچکتر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان است - Aamir QURESHI / AFP

شهباز شریف، رئیس حزب مسلم لیگ پاکستان روز دوشنبه و یک روز پس از برکناری عمران خان، به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان انتخاب شد.

شهباز شریف برادر کوچکتر نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان است. این سیاستمدار ۷۰ ساله در سال 2018 به عضویت مجلس ملی انتخاب شد. شهباز شریف پس از اینکه برادر بزرگترش به اتهام فساد از تصدی پست دولتی به صورت مادام العمر منع شد، ریاست حزب مسلم لیگ پاکستان را بر عهده گرفت.

در جلسه مجلس ملی برای انتخاب نخست وزیر جدید، شریف در مجموع ۱۷۴ رای به دست آورد که دو رای بیش از ۱۷۲ رای مورد نیاز بود.

رای گیری تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و تقریباً تمام جاده های منتهی به مجلس ملی بسته شده بود. قرار است مراسم تحلیف هم امروز برگزار شود.

شاه محمود قریشی، رهبر حزب تحریک انصاف و وزیر خارجه سابق پاکستان که در رقابت برای تصدی پست نخست وزیری نیز حضور داشت، هیچ رای‌ای به دست نیاورد.

قبل از انتخاب شهباز به عنوان نخست وزیر، قانونگذاران حزب تحریک انصاف در اقدامی برای تحت فشار قرار دادن حزب حاکم جدید و متحدانش برای برگزاری انتخابات استعفا دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شریف، که رهبری تلاش‌های اپوزیسیون برای برکناری عمران خان را بر عهده داشت، قول داده است که دولت او اقتصاد را بهبود می‌بخشد و به دنبال انتقام از مخالفان سیاسی نیست.

روز یکشنبه، تعداد زیادی تظاهرات در بخش‌هایی از پاکستان توسط حامیان تحریک انصاف علیه سرنگونی عمران خان برگزار شد. معترضان از جمله زنان و کودکان در تظاهراتی که از ساعت ۹ شب یکشنبه آغاز شد و تا ساعت ۳ بامداد دوشنبه ادامه داشت، همبستگی خود را با عمران خان اعلام کردند.