مجلس پاکستان اعلام کرد دوشنبه جانشین عمران خان را معرفی می‌کند

پس از برکناری عمران خان، خالد جاوید خان، دادستان کل پاکستان، اسد قیصر، رئیس پارلمان و قاسم سوری، معاون پارلمان نیز از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند

پس از برکناری عمران خان از مقام نخست‌وزیری، سیر تحولات سیاسی در پاکستان همچنان با سرعت بالایی ادامه دارد و با اقدام‌هایی ازجمله کناره‌گیری دادستان کل کشور از سمت خود و اعلام تصمیم مجلس برای معرفی جانشین نخست‌وزیر در روز دوشنبه همراه شده است. دامنه موج کناره‌گیری از قدرت که در واکنش به برکناری نخست‌وزیر پاکستان آغاز شده بود، حالا به دادستان این کشور رسید.

براساس گزارش‌ها، پس از رای مثبت مجلس پاکستان به برکناری عمران خان از سمت نخست‌وزیری این کشور، «خالد جاوید خان» دادستان کل پاکستان نیز از جایگاه خود استعفا کرد. پیش از او «اسد قیصر» رئیس پارلمان و «قاسم سوری» معاون عمران خان نیز هم‌زمان با جلسه رای‌گیری مجلس برای عزل نخست‌وزیر، از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده بودند. رئیس پارلمان پاکستان در شرح دلیل استعفای خود گفته بود که نمی‌تواند در توطئه خارجی با هدف برکناری خان شرکت کند.

مجلس پاکستان که هفته گذشته درصدد برکناری عمران خان بود، حالا پس از تحقق آنچه به دنبالش بود اعلام کرد که روز دوشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه (یازدهم آوریل) جانشین خان برای نخست‌وزیری این کشور را معرفی خواهد کرد. مجلس پاکستان پس از برکناری خان، از داوطلبان نخست‌وزیری برای ثبت‌ نام دعوت و اعلام کرد افرادی که به نامزدی در این رای‌گیری تمایل دارند تا چند ساعت مهلت دارند خود را معرفی کنند. این در حالی است که مدت‌ها است نام شهباز شریف، رهبر حزب «اتحادیه مسلمانان پاکستان - نواز» چهره اصلی گروه مخالف با ‌عنوان گزینه احتمالی برای جایگزینی نخست‌وزیر مطرح است. به گفته ناظران، شریف تا برگزاری انتخابات در اکتبر ۲۰۲۳ در این سمت خواهد ماند. این نخستین بار است که در پاکستان نخست‌وزیری با لایحه عدم اعتماد مجلس برکنار می‌شود، جایی که ۱۷۴ نماینده رای قاطع منفی خود به عمران خان را اعلام کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه مجلس پاکستان نتیجه رای مثبت خود را برای برکناری نخست‌وزیر اعلام کرد، خیابان‌های اسلام‌آباد شاهد حضور جمعی از موافقان و مخالفان این تصمیم بود. در حالی که برخی از مردم پایتخت پاکستان برای شادی به خیابان‌ها آمدند، جمعی از هواداران عمران خان نیز برای اعلام مخالفت خود با تصمیم مجلس در خیابان‌های لاهور حاضر شدند. این‌ها در حالی است که به گفته یکی از رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان، خان پس از آغاز رای عدم اعتماد از اقامتگاه رسمی نخست‌وزیری خارج شده بود.

در همین راستا نیز ویدیویی از مولانا فضل الرحمان، رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان و یکی از مخالفان سیاسی خان که روابطی نزدیک با طالبان دارد منتشر شد که او در دیدار با جمعی که به مناسبت تبریک برکناری نخست‌وزیر این کشور به حضورش آمده‌اند، از این اقدام مجلس ابراز خوشحالی می‌کند.

عمران خان پیش از این نمایندگان مخالف دولت را به همدستی با آمریکا متهم کرده بود. در مقابل مخالفان نیز عمران خان را به ناتوانی در بهبود شرایط اقتصادی و عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی متهم کرده بودند. با این حال گفته می‌شود که عامل اصلی برکناری او ناخرسندی ارتش از عملکرد دولت و شخص نخست‌وزیر بوده است.

خان هفته گذشته که مجلس در آستانه اعلام رای عدم اعتماد او بود، خواستار انحلال مجلس شد که دیوان عالی پاکستان این اقدام را مغایر با قانون اساسی اعلام کرد.

بیشتر از جهان