رد پای نماینده خامنه‌ای در پولشویی

ابوالفضل بهاءالدینی، نماینده رهبر ایران در پاکستان، از یک شبکه پولشویی ماهانه ۲۰۰ هزار دلار پول دریافت کرده است

پولشویی از طریق زائران نجف در عراق و قم در ایران _ AFP

طبق تحقیقات قضایی صورت گرفته در پاکستان، یک شبکه پولشویی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، مبالغ هنگفتی از وجوه غیرقانونی را در طول هفت سال گذشته میان ایران، پاکستان و عراق جابه‌جا کرده است.

سایت خبری عرب‌نیوز برمبنای گزارش آژانس تحقیقات فدرال (FIA) اعلام کرد اسناد دادگاهی که اخیرا توسط بازرسان پاکستانی ارائه شده نشان می‌دهد که یک شبکه پولشویی در پاکستان مقدار هنگفتی از وجوه غیرقانونی را به ایران منتقل کرده که نماینده ولی فقیه ایران هم در میان جزو دریافت کنندگان این پول‌ها قرار داشته است.

براساس این اسناد، یکی از دریافت‌کنندگان این پول‌ها در جریان پولشویی، ابوالفضل بهاءالدینی، نماینده سابق علی خامنه‌ای در پاکستان بوده است. یک منبع آگاه از ایران به «عرب‌نیوز» گفت، او پس از دستگیری اعضای تیپ زینبیون، در ماه آگوست ۲۰۲۱، پاکستان را ترک کرده است. این اسناد نشان می‌دهد که ابوالفضل بهاءالدینی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در پاکستان، از یک شبکه پولشویی ماهانه ۲۰۰ هزار دلار پول دریافت کرده است.

تحقیقات در مورد این شبکه پولشویی از زمانی آغاز شد که چندین عضو تیپ زینبیون (از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران) توسط پلیس کراچی در دسامبر ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ دستگیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌هایی که از سوی مقامات امنیتی پاکستان تأیید شدند، نشان می‌دهد که در برگه تفهیم اتهامی که توسط آژانس تحقیقات فدرال FIA به دادگاهی در کراچی ارائه شده، عنوان شده که مقدار هنگفتی ارز خارجی از طریق معاملات غیرقانونی به صورت حواله به داخل و خارج پاکستان ارسال شده است. همچنین طبق اطلاعاتی که این آژانس منتشر کرده، از گروهی از زائرانی که به شهرهای نجف در عراق و قم در ایران سفر می‌کردند، برای قاچاق و انتقال پول استفاده می‌کردند.

فردی در رابطه با همین پرونده در ژانویه امسال به اتهام پولشویی و ارتباط با یک سازمان اطلاعات خارجی در کراچی دستگیر شد. شهادت این فرد منجر به دستگیری شخص دیگری به نام سید وصال حیدر نقوی، یکی از مقامات دولتی شد که وی از دستیاران بهاالدینی بوده است. در برگه اتهام فرد بازداشت شده آمده که او مبلغ هنگفتی را به شکل دلار از طریق معاملات غیرقانونی حواله به ایران می‌فرستاده است.

انتشار اسناد پولشویی ایران توسط آژانس تحقیقات فدرال پاکستان سه هفته پس از آن صورت می‌گیرد که «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات غربی خبر داده بود، ایران یک شبکه مخفی مالی شامل ۶۱ حساب بانکی در ۲۸ بانک خارجی درست کرده و در سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار از طریق آن جابه‌جا کرده است. این روزنامه جمعه ۱۸ مارس در گزارشی شبکه پولشویی حکومتی ایران را بخشی از برنامه‌ریزی برای آن چه تهران «اقتصاد مقاومتی» می‌نامد، معرفی کرد و نوشت، شبکه مذکور توانسته توان چانه‌زنی ایران در مذاکرات احیای برجام را افزایش دهد.