رئیس اتاق بازرگانی تهران: نگرانی از جهش تورم جدی است

قیمت نفت نسبت به برآورد دولت در لایحه بودجه افزایش چشمگیری یافته است

مسعود خوانساری رئیس اتاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران- تابناک

افزایش قیمت کالاهای پرمصرف و خدمات عمومی فشار اقتصادی بر مردم را افزایش داده است. در همین زمینه، مسعود خوانساری رئیس اتاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در حساب توییتر خود نوشت: «نگرانی از جهش تورم جدی است. رشد چشم‌گیر حقوق و دستمزد، افزایش قیمت مسکن و اجاره و هزینه حمل و نقل عمومی، رشد قیمت کالاهای خوراکی و جبران کسری بودجه با دلارهای نفتی جز رشد تورم و سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی مردم نخواهد داشت.»

در مقابل برخی از کارشناسان اقتصادی با این نظر موافق نیستند.

علیرضا صلواتی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایندیپندنت فارسی، گفت که افزایش حقوق و دستمزد آن‌قدری که بر آن تاکید می‌شود، باعث افزایش تورم نمی‌شود، مگر آنکه اضافه پرداخت‌ها جزئی از کسری بودجه باشد.

او در ادامه افزود: با توجه به اینکه وزیر نفت گفته است درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته چند برابر افزایش یافته است، بنابراین این موضوع نباید تاثیری بر تورم داشته باشد و عوامل دیگر تاثیر بیشتری دارد.

به گفته وی اما اگر بانک مرکزی به پشتوانه درآمدهای نفتی دست به خلق پول و رشد نقدینگی بزند، این کار می‌تواند منجر به افزایش تورم شود.

به نوشته ایلنا، دولت در جلسات شورای عالی کار پذیرفت که بالای ۷۰ درصد جامعه زیرخط فقر زندگی می‌‌کنند. درواقع این مطلب نشان می‌دهد که مسئولان جمهوری اسلامی از وضعیت اسف‌بار اقتصادی ایران اطلاع دارند. با این حال اقدامات صورت گرفته برای حل این معضل تا به حال نه‌تنها موجب به رفع مشکل نشده است، بلکه به نظر می‌رسد روند رشد تورم را تسهیل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحث اصلی در این میان کسری بودجه دولت است. در حالی که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌عنوان یکی از راهکارهای جبران بخشی از کسری بودجه دولت اعلام شده است، در سوی مقابل این اقدام فشار کمرشکنی را به اقشار پایین جامعه وارد می‌کند. به‌طوری که طی چند هفته اخیر افزایش قیمت اقلامی مانند دارو و حتی برخی مواد غذایی، واکنش‌های بسیاری را در میان افکار عمومی ایجاد کرده است.

اما وزیر اقتصاد دولت ابراهیم رئیسی مدعی است که پرداخت بدهی‌های دولت به بانک مرکزی و کاهش هزینه‌های دولت باعث کاهش تورم خواهد شد.

احسان خاندوزی گفته است که کل ۵۴ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته را یکجا به بانک مرکزی پرداخت کرده است.

از سوی دیگر با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و همچنین ادعای وزیر نفت مبنی برافزایش صادرات، توقع می‌رود که دولت وعده‌های پیشین خود را عملی کند. خصوصا که دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی نفت ۶۰ دلاری را کرده بود و امروز باقیمتی به‌مراتب بالاتر آن را می‌فروشد.

با این حال انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران این است که فروش دلارهای نفتی در بازار و تبدیل آن به ریال شاید به‌طور موقت بتواند مسکنی بر درد فعلی ایجاد کند، اما با توجه به افزایش سطح دستمزدها که به‌تبع آن نقدینگی نیز در جامعه افزایش پیدا می‌کند، در بلندمدت مجددا تورم را افزایش می‌دهد. آن هم در شرایطی که اقتصاد نفتی ایران وابسته به نتایج احیای برجام است و هر تغییری برخلاف امیدواری‌ها می‌تواند فشار بر اقتصاد ایران را به‌طور مضاعف افزایش دهد.

بیشتر از اقتصاد