بازداشت بازپرس سابق دادسرای رسانه به اتهام فساد

بیژن قاسم‌زاده حکم فیلترینگ تلگرام را صادر کرده بود

عکس: میزان

بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای رسانه و کارکنان دولت، از جمعه گذشته در بازداشت به سر می‌برد. اتهام او هنوز به طور رسمی اعلام نشده، اما خبرگزاری تسنیم اعلام کرده که بازداشت او در راستای برخورد با فساد درون قوه قضاییه صورت گرفته است. همچنین باشگاه خبرنگاران در گفتگو با یک منبع آگاه بازداشت بیژن قاسم‌زاده را تایید کرده است. غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه نیز در کنفرانس خبری امروز (سه‌شنبه) بازداشت دو قاضی در ارتباط با پرونده مبارزه با فساد در قوه قضاییه را تایید کرده و خاطرنشان کرده است که در ارتباط با پرونده اکبر طبری، ۱۷ نفر بازداشت شده‌اند که دو نفر آنها قاضی هستند. 

بیژن قاسم‌زاده در بازپرسی چند پرونده مشهور از جمله حمید بقایی، ‌معاون محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران نقش داشته است. بقایی در سال ۱۳۹۶،‌ در بیانیه‌ای مدعی شده بود که قاسم‌زاده به او گفته است که به طور مستقیم از صادق لاریجانی، رئیس‌ وقت قوه قضاییه دستور می‌گرفته است.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه اخیرا از بازداشت برخی مقامات در دوران ریاست صادق لاریجانی بر این قوه خبر داده بود. او به نام آنها اشاره نکرد، ‌اما گفت رشوه‌های کلانی دریافت کرده‌اند که شامل آپارتمان‌ها و ویلاهای لوکس در شمال ایران می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدت کوتاهی پس از ریاست رئیسی بر قوه قضاییه، ‌ابراهیم طبری که یکی از افراد نزدیک به صادق لاریجانی و معاون اجرایی دفتر او بود،‌ به اتهام فساد مالی دستگیر شد. سخنگوی قوه قضاییه در آن زمان تعداد افراد بازداشتی در این پرونده را ۱۵ نفر اعلام کرده بود.

همچنین نام قاسم‌زاده در پرونده فیلترینگ تلگرام نیز مطرح است که یکی از موضوعات بحث‌برانگیز به شمار می‌رفت. او همچنین دستور بازداشت امیر تتلو،‌ خواننده،‌ را نیز صادر کرده بود.

دو سال پیش نیز خبرهایی مبنی بر فساد مالی کلان بیژن قاسم‌زاده، رئیس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر شده بود. این گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن بود که قاسم‌زاده که اهل بابل و کشتی‌گیر است با همکاری تعداد دیگری از افراد ورزیده، پرونده‌های سنگین قضایی را به شعبه تحت نظر خود وارد می‌کرده و در ازای دریافت مبالغی کلان به صورت رشوه، احکام را به نفع رشوه‌دهندگان صادر می‌کرده است.

او در دی‌ماه ۱۳۹۳ در مصاحبه با خبرگزاری میزان با اشاره به شعبه ویژه ورزش دادسرای کارکنان دولت که در آن زمان بازپرس آن بود،‌ گفت: این شعبه بازپرسی و در راس آن دادستانی همواره تلاش دارند تا به حاکمیت اخلاق و روحیه جوانمردی مفهوم ببخشند. قاسم‌زاده در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید: «بنده با توجه به سوگندی که در شروع کار قضایی داشتم، در تصمیمات قضایی خودم فارغ از عناوینی که اصحاب دعوا در پرونده دارند تصمیم گیری خواهم نمود».

در ۳۱ مردادماه سال جاری نیز برخی اخبار غیر رسمی مبنی بر بازداشت  ۶۰ روزه قاسم‌زاده و آزادی او به قرار وثیقه منتشر شده بود.

بیشتر از