بازداشت ۴۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به اتهام آتش‌زدن عمدی جنگل‌ها

در ۱۰ سال اخیر ۳۰ هزار آتش‌سوزی در منابع طبیعی ایران رخ داده است

 ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی ایران منشاء انسانی دارد- تصویر از خبرگزاری مهر

رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران، از بازداشت ۴۷ نفر در سال ۱۴۰۰ به اتهام «حریق عمدی» در جنگل‌های زاگرس و شمال خبر داد.

به گزارش روز شنبه، ۲۰ فروردین، خبرگزاری ایسنا، اکبری گفت برای این افراد پرونده قضایی تشکیل و در حال حاضر دو نفر از آنها در زندان به سر می‌برند.

او اضافه کرد ۲۱ نفر از این متهمان همچنان در بازداشت و ۱۴ نفر هم با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها برای کسانی که «به‌عمد» اقدام به آتش‌ زدن جنگل‌ها می‌کنند، مجازاتی از سه تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی ایران منشاء انسانی دارد و ۳۰هزار آتش‌سوزی طی ۱۰ سال اخیر، ۱۶۹هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.

سوختن بیش از ۲۸۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران، از مهم‌ترین خسارات این آتش‌سوزی‌ها است.

براساس گزارش‌ها، «اختلافات قومی و عشیره‌‏ای و ایجاد آتش‌‏سوزی به‏‌منظور ضربه زدن به طوایف دیگر» از مهم‌ترین عوامل انسانی در آتش‌سوزی «عمدی» مراتع و جنگل‌ها در ایران است.

مراکز تحقیقاتی در ایران می‌گویند انسان‌ها از طریق «تبدیل جنگل به مرتع به‌ ‏منظور تأمین علوفه بیشتر برای چرای دام»، به آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی دامن می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تهیه و فروش زغال» و «تصاحب زمین‏‌های منابع طبیعی» دو عامل دیگر آتش‌سوزی «عمدی» جنگل‌های ایران است.

کم‌توجهی گردشگران، چوپانان، جنگل‌بانان و کشاورزان در خاموش‌نکردن صحیح آتش و انداختن ته‌سیگار روشن در طبیعت نیز ازجمله عوامل «غیرعمدی» آتش‌سوزی منابع طبیعی به‌شمار می‌رود.

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف «پایش» منابع طبیعی، تاکنون ۳۸ دوربین در «مناطق بحرانی» جنگل‌ها و مراتع نصب کرده‌ است.

مسعود منصور، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، گفته است که «در کنار دوربین‌ها، نصب جی‌پی‌اس و بی‌سیم دیجیتال نیز در فرایند حفاظتی بسیار کمک کننده» خواهد بود.

این سازمان به بیش از «۴۰۰ دوربین» برای «پایش» منابع طبیعی ایران نیاز دارد که به گفته منصور، تاکنون بخشی از این نیاز تامین شده است.

ایران از نظر وسعت جنگل‌ها بین ۵۶ کشور جهان، رتبه ۴۵ را دارا است و جزو کشورهای کم‌جنگل به شمار می‌آید. 

با این حال، قطع درختان نواحی صحرایی در مناطق مختلف ایران رو به گسترش است و سطح کل جنگل‌ها به گفته برخی کارشناسان از ۱۹ میلیون هکتار در ۱۳۶۹ به ۱۴میلیون هکتار در سال ۱۳۹۱ کاهش یافته است. 

آذر ماه سال گذشته نیز فرزاد علی‌زاده، فعال محیط‌ زیست، با اشاره به نابودی هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس در ۷۰ سال گذشته، درباره خطر از بین رفتن جنگل‌های ایران در ۵۰ سال آینده هشدار داده بود.