سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۲ میلیون هکتار از جنگل‌های استوایی نابود شد

سال گذشته در هر شش ثانیه گستره‌ای به وسعت یک زمین فوتبال از جنگل‌های بارانی از بین رفت

تصویری از جنگل‌های بارانی آمازون که سال گذشته دچار آتش سوزی شد- Carl DE SOUZA / AFP

طبق تحلیل جدیدی که بر اساس داده‌های ماهواره‌ای انجام گرفته است در سال ۲۰۱۹، هر شش ثانیه گستره‌ای به وسعت یک زمین فوتبال از جنگل‌های بارانی نابود شده است.

به عبارت دیگر پارسال مجموعاً بالغ بر ۱۱.۹ میلیون هکتار درخت‌زار از بین رفته است که تقریباً سه برابر وسعت کشور سوییس است. تقریباً یک‌سوم این نابودی در جنگل‌های اصلی مرطوب استوایی یا کهن‌سال رخ داده، یعنی در جنگل‌های بارانی‌ای که برای تنوع زیستی و ذخیره‌سازی کربن اهمیت ویژه‌ای دارند.

به‌رغم تلاش‌هایی که برای مقابله با جنگل‌زدایی انجام گرفته بود نابودی جنگل‌ها نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی ۲.۸ درصد افزایش داشت.

به گفته محققان، افزایشی که پارسال بر اثر نابودی جنگل‌ها در انتشار دی‌اکسید کربن رخ داد، به اندازه انتشار دی‌اکسید کربن ۴۰۰ میلیون خودرو در عرض یک‌سال بود. این داده‌ها را دانشگاه مریلند گردآوری کرده و امروز در تارنمای سازمان جهانی دیده‌بان جنگل منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۹ نابودی درختان در استرالیای دور از استوا نیز بدترین وضع را داشت و به دلیل آتش‌سوزی‌های ناخواسته گسترده‌ای که رخ داد، شش برابر شد. به باور این محققان، مستندسازی کامل میزان واقعی نابودی جنگل‌ها هنوز انجام نگرفته است، زیرا آتش‌سوزی به سال ۲۰۲۰ کشیده است و هنوز در داده‌ها بازتابی ندارد.

۱.۳۶میلیون هکتار از جنگل‌های برزیل نابود شد. اگر سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را کنار بگذاریم که آتش‌سوزی جنگل‌های بارانی این کشور را به نابودی کشاند، پارسال بدترین وضعیت در ۱۳سال گذشته را شاهد بودیم و عامل اصلی آن هم زدودن جنگل‌ها برای استفاده زراعتی و استفاده از زمین در منطقه آمازون بود.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در مناطق بومیان ایالت پارا جنگل‌زدایی‌های وسیع تازه‌ای رخ داده است. در منطقه بومیان ترینچریا/باکایا زمین‌خواری به جنگل‌زدایی شتاب داده است. در مناطق موندوروکو و کایاپو نیز فعالیت‌های استخراج معدن، جنگل‌ها را به خطر انداخته است.

طبق مقررات جدیدی که دولت برزیل پیشنهاد داده است استخراج گاز و نفت و معدن‌کاری تجاری در مناطق بومی آزاد می‌شود.

در بولیوی همسایه برزیل هم پارسال آتش‌سوزی‌ها اثرات مخربی داشته و ۲۹۰ هزار هکتار از جنگل‌های این کشور بر اثر آتش‌سوزی‌های گسترده ناشی از تغییرات اقلیمی و جنگل‌زدایی برای ایجاد زمین‌های زراعی از بین رفت. وزش باد و خشکی آب‌وهوا حالت مهارناپذیری به برخی از آتش‌سوزی‌ها داده بود. نابودی پارسال جنگل‌ها در بولیوی نسبت به حدنصاب قبلی بیش از ۸۰ درصد افزایش داشت.

در جمهوری دمکراتیک کنگو ۴۷۵ هزار هکتار جنگل از بین رفت که اندکی کم‌تر از سال ۲۰۱۸ بود ولی سال ۲۰۱۹ از لحاظ تخریب جنگل‌ها در میان بدترین سال‌ها جایگاه سوم را داشت. قسمت‌ اصلی تخریب جنگل در کنگو به خاطر ایجاد زمین زراعی توسط بومیان بوده است اما بررسی‌ها حاکی از شواهدی است که نشان می‌دهد بهره‌برداری تجاری از چوب درختان، استخراج معدن و کشت و زرع هم بی‌تأثیر نبوده است.

در اندونزی که جایگاه سوم در شدت تخریب جنگل‌ها را داشت (۳۲۴ هزار هکتار) اندکی از امید به چشم می‌خورد و در سال ۲۰۱۹ تخریب جنگل‌های اصلی در قیاس با سال قبل از آن ۵ درصد کاهش داشت و این کاهش برای سومین سال پیاپی است که رخ می‌دهد. خط‌مشی‌های دولت مثل تقویت سیاست‌گذاری به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی و ایجاد زمین زراعی در جنگل‌ها و جلوگیری از بریدن درخت‌ها به منظور بهربرداری از چوب و کاشت درخت نخل به منظور بهره‌برداری از روغن آن در این کاهش نقش داشته است.

طبق این گزارش اکثر کشورها نخواهند توانست هدف‌گذاری‌هایشان را برای پاسداری از جنگل‌ها در سال ۲۰۲۰ محقق کنند و نشانه‌ای از کند شدن روند تخریب جنگل‌های کهن‌سال استوایی به چشم نمی‌خورد. عالم‌گیر شدن ویروس کرونا نیز به تهدیدات فراروی جنگل‌ها دامن زده است، زیرا کشورها به تکاپو می‌افتند تا اقتصادشان را با اتکا به صنایع استخراجی احیا کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان