جلسه مجلس پاکستان در مورد بررسی رای اعتماد به عمران خان به تعویق افتاد

عمران خان از طرفدارهایش خواست تا روز یکشنبه به خیابا‌ن‌ها بیایند

انتظار می­‌رود که مجلس پاکستان به عمران خان رای اعتماد ندهد --- Aamir QURESHI / AFP

جلسه روز شنبه ۹ آوریل پارلمان پاکستان، که به رای‌­گیری در مورد طرح عدم اعتماد به عمران خان، نخست‌وزیر این کشور، اختصاص داشت به تعویق افتاد. این رای‌­گیری بر اساس تصمیم دیوان عالی پاکستان انجام می‌­شود. دو روز قبل، هر پنج قاضی دیوان عالی پاکستان انحلال مجلس و جلوگیری از رای‌گیری در مورد رای اعتماد به عمران خان را خلاف قانون اساسی دانستند.

انتظار می­‌رود که مجلس پاکستان به عمران خان رای اعتماد ندهد.

به گزارش خبرگزاری بی­‌بی‌­سی، عمران خان تصمیم دیوان عالی پاکستان را پذیرفته است ولی همچنان برکناری‌­اش از قدرت سیاسی را حاصل توطئه­‌های ایالات متحده آمریکا می­‌داند. عمران خان ادعا می­‌کند علت عصبانیت آمریکا سفر او به روسیه و سخنان اخیرش علیه ایالات متحده است.

کاخ سفید ادعای دخالت دولت آمریکا در برکناری عمران خان را تکذیب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمران خان روز شنبه ۹ آوریل همچنین گفت در صورت کنار گذاشته شدن از قدرت، دولتی را که مخالف­انش تشکیل دهند به رسمیت نمی­‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از تاخیر در برگزاری جلسه روز شنبه مجلس پاکستان در مورد بررسی رای اعتماد به عمران خان، او اعضای کابینه‌­اش را فراخواند. یکی از اعضای کابینه در این‌­باره به خبرگزاری رویترز گفت: «از دستور جلسه چیزی نمی‌­دانیم، فقط به ما دستور داده­‌اند تا در این جلسه شرکت کنیم.»

روز گذشته، برخی متحدان سیاسی عمران خان در مجلس پاکستان اعلام کردند که تا جای ممکن تلاش می­‌کنند جلسه مربوط به بررسی رای اعتماد به نخست‌وزیر پاکستان را به تعویق بیندازند.

شواهد حاکی از آن است که نخست‌وزیر پاکستان قصد دارد در برابر هر‌گونه اقدامی که به خروج او از قدرت منجر شود، مقاومت کند. روز گذشته، او با حضور در تلویزیون ملی پاکستان، از طرفدارانش خواست تا روز یکشنبه به خیابان بیایند. ناظران سیاسی این اقدام عمران خان را نشانه‌­ای می‌­دانند مبنی بر این که مجلس پاکستان به او رای اعتماد نخواهد داد.

پیش از به تعویق افتادن جلسه امروز مجلس پاکستان، انتظار می‌­رفت که در صورت برکناری عمران خان از قدرت، شهباز شریف، رهبر مخالف­ان دولت، نخست‌وزیر پاکستان شود.

عمران خان، که پیش از ورود به دنیای سیاست جزو ستاره‌های ورزشی پاکستان بود، در سال ۲۰۱۸ و با پشتیبانی ارتش پاکستان، به قدرت رسید. با این ­حال، هم‌زمان با استعفای برخی چهره­‌ها از حکومت ائتلافی او، او اکثریت مجلس پاکستان را از دست داد. مخالف­ان عمران خان به عملکرد اقتصادی و همچنین سیاست­‌های دولت او در مقابله با بحران کرونا انتقاد دارند.    

بیشتر از جهان