ایران چند مقام دیگر آمریکایی را تحریم کرد

این اقدام در حالی صورت گرفته است که ایران متهم به پناه دادن اعضای القاعده در خاک خود است و سپاه قدس به‌عنوان محور اصلی تروریسم منطقه‌ای شناخته می‌شود

در فهرست ١٥ نفره اعلامی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نام فرمانده سابق سنتکام و وکیل سابق دونالد ترامپ به چشم می‌خورد- عکس از موج نیوز

در حالی که سال‌هاست آمریکا در ایران هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری نکرده است و این کشور در حال حاضر زیر فشار تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، وزارت خارجه جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» فهرست مقام‌های آمریکایی تحریم شده را افزایش داده است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بحث بر سر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌های ایالات‌متحده در جریان است و گفته می‌شود به‌جز سنگ‌اندازی روسیه، یکی دیگر از دلایل به بن‌بست رسیدن مذاکرات، همین موضوع است.

در این بیانیه آمده است: «اقدام عامدانه آمریکا جهت تحمیل شرایط سخت زندگی بر ایرانیان، ازجمله، از طریق ممانعت از دسترسی آنان به دارو، خدمات و تجهیزات پزشکی به‌ویژه در شرایط ناشی از بیماری کووید‌ـ‌۱۹ و نیز محروم نمودن آنان از حقوق بنیادین خود، زندگی میلیون‌ها ایرانی را به مخاطره انداخته و تأثیر منفی بر بهره‌مندی آنان از حقوق اقتصادی و اجتماعی خود داشته است، چنین اقداماتی نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و حقوق بنیادین بشر و مصداق بارز جنایت علیه بشریت می‌باشد.»

ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر جلوگیری ایالات متحده از دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی در دوران همه‌گیری کرونا در حالی بیان می‌شود که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دی‌ماه سال ۱۳۹۹ صراحتا در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که واردات هرگونه واکسن آمریکایی و انگلیسی به ایران ممنوع است.

در بخشی دیگر از این بیانیه ادعا شده که ایالات متحده با «سازماندهی اقدامات تروریستی و تأمین مالی تروریسم» مسئولیت بین‌المللی خود را انجام نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه در این زمینه هیچ سندی ارائه نشده است، اما به نظر می‌رسد که این بخش از متن نیز در راستای مقابله با اتهاماتی است که علیه حکومت ایران مطرح است.

ایران متهم است که با حمایت مالی و لجستیکی از گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان، انصار الله یمن، حشد الشعبی در عراق، جهاد اسلامی در فلسطین و پناه دادن به رهبران القاعده در خاک خود، از تروریسم بین‌الملل حمایت می‌کند. به‌طوری که پس از حمله حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، آنتونیو گوترش منشاء سلاح‌های استفاده شده علیه عربستان سعودی را ایرانی عنوان کرده بود.

در همین رابطه، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه، ۲۵ آذرماه سال ١٤٠٠، گزارشی درباره تروریسم در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرد که در بخش مربوط به ایران آمده است که حکومت این کشور با استفاده از «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، به «حمایت از تروریسم، جذب نیرو، تامین مالی و توطئه‌های تروریستی در سراسر اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی» می‌پردازد.

در فهرست ١٥ نفره اعلامی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نام افرادی نظیر جوزف وتل فرمانده سابق سنتکام، رادولف ویلیام لوئیز جولیانی وکیل سابق دونالد ترامپ، ویلبر لوئیس راس وزیر سابق بازرگانی در دوره دونالد ترامپ، جیکوب ژوزف لو، وزیر اسبق خزانه داری آمریکا در دوره اوباما به چشم می‌خورد.

پیش از این نیز، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در دی ماه سال گذشته ٥١ آمریکایی را به اتهام «مشارکت در کشتن قاسم سلیمانی» تحریم کرده بود.