اسرائیل، فلسطینی‌ها را به جنگی طولانی و دشوار تهدید کرد

اغلب گروه‌های فلسطینی از عملیات مسلحانه در تل‌آویو استقبال کردند و آن را دفاع از خود در برابر اقدام‌های اشغالگران دانستند

«کشتار غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی به وخامت بیشتر اوضاع منجر می‌شود» - JACK GUEZ / AFP

یک جوان فلسطینی پنجشنبه هفتم آوریل ۲۰۲۲ در یک حمله مسلحانه در تل‌آویو سه نفر را کشت و ۱۶ تن دیگر را زخمی کرد. وضعیت یکی از مجروحان به‌شدت وخیم است. دولت اسرائیل جمعه هشتم آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که به دنبال تلاش‌ نیروهای امنیتی، فرد مهاجم در شهر یافا کشته شد. سپس نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، فلسطینی‌ها را به یک «جنگ طولانی و دشوار» تهدید کرد.

در همین حال، اغلب گروه‌های فلسطینی از عملیات مسلحانه در تل‌آویو استقبال کردند و آن را دفاع از خود در برابر اقدام‌های اشغالگران دانستند. 

اما محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، با انتشار بیاینه‌ای این عملیات را محکوم کرد و گفت: «کشتار غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی به وخامت بیشتر اوضاع منجر می‌شود، در حالی‌که همه ما برای دستیابی به صلح و ثبات به‌ویژه در ماه رمضان و تعطیلات آینده مسیحیان و یهودیان تلاش می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رعد فتحی حازم، جوان فلسطینی ۲۹ ساله که در تل‌آویو کار می‌کرد، پس از تیراندازی به سه کافه در خیابان دزنگوف در مرکز تل‌آویو و متواری شدن به مدت ۹ ساعت، سحرگاه جمعه گذشته با سلاح خودکاری که در دست دشت وارد مسجدی در شهر یافا شد.

البته گروه بزرگی از نیروهای امنیتی که شمار آن‌ها بالغ بر هزار نفر بود پس از وقوع حمله با استفاده از خودروها، موتورسیکلت‌ها، یگان اسب‌سوار، بالگردها و پهپادها این فرد را تعقیب کردند‌.

نیروهای امنیتی اسرائیل که در تلاش برای دستگیری فرد مهاجم بودند به خانه‌های برخی از شهروندان عرب یورش بردند، اما سرانجام او را بامداد روز جمعه گذشته در نزدیکی مسجدی در شهر یافا پیدا کردند.

یکی از ساکنان این منطقه در یک تماس تلفنی با پلیس از حرکت مشکوک فردی در منطقه خبر داده بود. نیروهای امنیتی پس از رسیدن به محل از فرد مهاجم خواستند تسلیم شود، اما او به آن‌ها شلیک کرد و سپس در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد.

پدر رعد فتحی حازم، افسر سابق دستگاه امنیتی فلسطین و از اعضای نهادهای رهبری جنبش فتح گفت که پسرش جوانی آرام، صلح‌طلب و عاشق علم و دانش بود.

برگرفته از نشریه الشرق الاوسط