خانه سینما: خشونت جنسی محکوم است ولی در «شورای صیانت» پیگیری می‌کنیم

زنان سینماگر درخواست کرده بودند در خانه سینما، کمیته‌ای مستقل تشکیل شود

هدیه تهرانی، ستاره سینمای ایران در فیلم چهارشنبه‌سوری - slantmagazine

در پی افشاگری‌های زنان سینماگر، خانه سینما در بیانیه‌ای هرگونه خشونت جنسی در فرایند فعالیت‌های هنری و فرهنگی را محکوم کرد.

این نهاد صنفی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه، ۱۴ فروردین منتشر شد، تاکید کرد که با «رعایت مطلق محرمانگی»، به حقوق افرادی که تحت «خشونت رفتاری» قرار می‌گیرند، رسیدگی می‌کند.

بر اساس این بیانیه، قرار است شورای صیانت خانه سینما متشکل از افراد معتمد در عرصه سینما، نماینده وزارت ارشاد و یک حقوقدان به شکایت‌های سینماگران زن رسیدگی کنند و موضوع را به محاکم قضایی ارجاع دهند. این شورا اجرای احکام صادره در محاکم قضایی را هم پیگیری می‌کند.

بیانیه خانه سینما پس از آن منتشر شد که جمعی از زنان سرشناس سینمای ایران در نامه‌ای، به خشونت‌، آزار و باج‌گیری جنسی از زنان در سینما اعتراض کردند و برای رسیدگی به این آزارها، خواستار تشکیل کمیته‌‌ای مستقل شدند.

در بیانیه زنان سینماگر با استناد به روایت‌های زنان آزاردیده آمده بود: «برخی افراد صاحب قدرت و شهرت در سینما از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری می‌کنند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، خانه سینما، سینماگران و منتقدان آن‌ها را به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان وادار کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکی کریمی، ترانه علیدوستی، پوران درخشنده، هدیه تهرانی، هنگامه قاضیانی، سحر دولتشاهی، پریناز ایزدیار، هانیه توسلی، نگار جواهریان و سارا بهرامی از امضاکنندگان این نامه بودند.

پس از انتشار این بیانیه، ترانه علیدوستی در مصاحبه‌ای گفت: «آزار زنان دیگر نمی‌تواند ادامه پیدا کند.» رضا کیانیان هم با حمایت از زنان سینماگر در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی شکایت‌ها شد و نیکی کریمی نیز از حمایت و پیشنهاد او تقدیر کرد؛ اما خانه سینما اعلام کرد که درخواست زنان سینماگر برای تشکیل کمیته مستقل، «حاوی هیچ ابتکار عملی نیست». خانه سینما قصد دارد رسیدگی به شکایت‌های مربوط به خشونت‌های جنسی و رفتاری را به «شورای صیانت» بسپارد.

در بیانیه خانه سینما آمده است که شورای صیانت به مراجعه‌کنندگان مشاوره‌‌های حقوقی لازم را ارائه می‌دهد و«رفتار ناپسند» عده‌ای از سینماگران نباید به پای «تعداد کثیری از دست‌اندرکاران سینمای پرافتخار ایران» نوشته شود.

در واکنش به افشاگری‌های اخیر سینماگران زن، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه، نیز از آمادگی این قوه برای رسیدگی به شکایت‌های زنان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که «لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» هرچه سریع‌تر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

آزار جنسی زنان فقط به سینما محدود نیست؛ در گذشته نیز راویت‌هایی منتشر شد که خشونت جنسی علیه زنان در محیط‌های کاری و عرصه‌های اجتماعی را اثبات می‌کرد. با این حال، در اغلب این موارد، افراد صاحب‌‌قدرت در جمهوری اسلامی ایران  زنان آزاردیده را با زور و تهدید، ساکت می‌کنند.