افزایش چشمگیر موارد سرپایی و احتمال بروز موج هفتم کرونا در هفته اول اردیبهشت

همزمان با نگرانی‌ها از بازگشایی شتاب‌زده مدارس، آموزش‌وپرورش می‌گوید سر کلاس نباشید غیبت می‌خورید

نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران از «افزایش چشمگیر» تعداد بیماران سرپایی در دهه دوم فروردین خبر داد و پیش‌بینی کرد موج هفتم کرونا در هفته نخست اردیبهشت آغاز شود. او درعین‌حال گفت که این موج چندان «سهمگین» نیست و فقط به شکل افزایش موارد سرپایی خواهد بود.

به گفته نادر توکلی روزانه حدود ۳۵۰۰ بیمار به مراکز درمانی در تهران مراجعه می‌کنند درحالی‌که پیش‌تر این عدد به زیر دو هزار نفر رسیده بود. او افزود: «اکنون تعداد کل بستری‌ها از هزار نفر کمتر است اما مرگ‌ومیر روزانه که به زیر ۱۰ نفر رسیده بود حالا بین ۱۳ تا ۱۵ مورد در روز در نوسان است.»

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، درباره احتمال وقوع موج هفتم کرونا در ایران نیز گفت: «اگر قرار باشد موج هفتم به وقوع بپیوندد این زمان برای هفته اول اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی می‌شود.»

با این حال به گفته او موج هفتم کرونا در ایران چندان سهمگین نیست و به‌احتمال‌زیاد فقط موارد سرپایی افزایش خواهند یافت و خیلی بعید است که مرگ‌ومیر را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نادر توکلی، مسافرت‌ها و دیدوبازدیدهای نوروزی را در افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا در روزهای اخیر موثر دانست اما درعین‌حال نیز تاکید کرد «اینکه بخواهیم به‌عنوان موج هفتم از آن یاد کنیم، هنوز زود است، در حال ارزیابی هستیم تا ببینیم روند به چه صورت پیش می‌رود.»

موج ششم کرونا در ایران هفته‌های پایانی اسفند سال گذشته به‌تدریج تمام شد اما از همان زمان متخصصان درباره خطرهای بروز موج هفتم پس از تعطیلات نوروز هشدار دادند. باوجوداین هشدارها ستاد ملی مقابله با کرونا در مصوبه‌ای آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها را الزامی کرد.

در روزهای گذشته والدین دانش‌آموزان در برخی شهرهای ایران از جمله شیراز، بندرعباس و بهبهان در اعتراض به بازگشایی شتاب‌زده مدارس تجمع‌هایی برگزار کردند اما آموزش‌وپرورش می‌گوید، دانش‌آموزان باید در کلاس‌های درس حضور داشته باشند وگرنه غیبت می‌خورند.

نادر توکلی، درباره بازگشایی مدارس به خبرگزاری ایسنا گفت: «اگر اولیای مدرسه هم در کنترل صبحگاهی متوجه شدند کودکی علامت دارد او را به منزل بازگردانند» اما پیش‌تر مسعود یونسیان، متخصص بیماری‌های عفونی گفته بود: «برای بازگشایی‌ها باید تا دو هفته بعد از تعطیلات صبر می‌کردند تا ببینیم آیا در جامعه افزایش انتقال رخ می‌دهد یا خیر و اگر شواهدی از افزایش انتقال مشاهده می‌شد، نباید بازگشایی انجام می‌گرفت.»

در واکنش به این انتقادها صادق ستاری‌فر، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش ادعا کرد میزان رعایت موارد بهداشتی در میان کارکنان مدارس پس از تعطیلات نوروز ۹۸ درصد و بین دانش‌آموزان ۹۷ درصد بوده است اما والدین معترض در تجمع‌های اخیر خود تاکید کرده‌اند که امکان فاصله‌گذاری فیزیکی در کلاس‌های درس نیست و بیشتر مدارس امکانات لازم برای تهویه مناسب را هم ندارند.

آماری که وزارت بهداشت از مبتلایان قطعی اعلام می‌کند حاکی از آن است که تاکنون بیش از هفت میلیون نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. مقام‌های وزارت بهداشت اذعان کرده‌اند که این آمار فقط افرادی را شامل می‌شود که آزمایش کرونا داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بررسی‌های آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در روزهای اخیر به‌طور متوسط هر ساعت ۱۳۰ نفر در ایران بیمار شدند و دو نفر در پی ابتلا به بیماری جان باختند. در حال حاضر بیش از هزار و ۵۰۰ بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و ۳۶ شهر ایران همچنان در وضعیت قرمزند. همچنین ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.