نمایش شمشیر اردشیر اول هخامنشی در نمایشگاه ایران باستان

«برای اولین بار: شمشیر اردشیر اول هخامنشی با سه کتیبه پدیدار شد»

ایران برای بیش از یک هزار سال کشور مسلط بر آسیای غربی بود-تصاویر کوروش بیگ پور

شمشیر طلایی اردشیر اول هخامنشی به همراه تعداد دیگری از آثار منحصربه‌فرد از گنجینه‌های تاریخی موزه‌های سراسر دنیا در نمایشگاه «ایران باستان و جهان کلاسیک» در موزه گتی ویلا به نمایش درآمد.

 این نمایشگاه پس از مدت‌ها انتظار از ۶ آوریل بر پا شد و تا ۸ اوت ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های برگزارشده از این نوع در آمریکای شمالی است.

پرفسور تورج دریایی استاد رشته ایرانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در ارواین و رئیس مرکز ایران‌شناسی ساموئل مارتین جردن پس از بازدید از این نمایشگاه در حساب اینستاگرام خود نوشت: «برای اولین بار: شمشیر اردشیر اول هخامنشی با سه کتیبه پدیدار شد.» او با اشاره به انتظار سه‌ساله خود برای دیدن این اثر تاریخی تصاویری از پشت نیام این شمشیر (خنجر) نیز منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تصاویر منتشرشده از این شمشیر طلایی که شباهت فراوانی به نقش برجسته سلاح‌های هخامنشی دارد فن طلاکاری و فلزکاری والای هخامنشی را می‌توان به روشنی دید.

این نمایشگاه آثار ارزشمندی از ایران باستان که از لحاظ تاریخی به نام پرشیا شناخته می‌شود به نمایش گذاشته است.

ایران برای بیش از یک هزار سال (حدود ۵۵۰ پیش از میلاد تا ۶۵۰ پس از میلاد) و طی حکمرانی سه سلسله هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان که امپراتوری‌هایی با ابعاد و پیچیدگی بی‌سابقه را کنترل می‌کردند کشور مسلط بر آسیای غربی بود.

 رقبای نظامی اصلی آن‌ها در طول این دوره یونانیان و رومیان باستان محسوب می‌شدند که بااین‌وجود همان‌طور که در آثار هنری آن‌ها نشان داده شده از تبادل فعال در بسیاری از جنبه‌های معماری، مذهب و فرهنگ درباری برخوردار بودند.

 موزه گتی ویلا نمایشگاه «پرشیا: ایران باستان و جهان کلاسیک» را که اولین نمایشگاه بزرگ در ایالات متحده بر مبنای رابطه بین دنیای کلاسیک و ایران باستان تاکید دارد بر پا کرد.

تیموتی پاتس، مدیر موزه گتی، درباره این نمایشگاه گفت: «اشیای دیدنی فراوانی که به نمایش گذاشته شده، تجلی خارق‌العاده‌ای از هویت سیاسی و فرهنگی ایرانی است که بسیاری از آن‌ها از معروف‌ترین شاهکارهای هنر ایرانی هستند. امیدوارم این نمایشگاه نشان دهد که آمیختگی سنت‌های هنری بسیار متفاوت و سایر‌ رسوم فرهنگی چقدر برای هر دو فرهنگ ثمربخش بوده است، همان‌طور که امروزه هم هنوز در جنبه‌هایی از هنرهای تجسمی ما دیده می‌شود.»

 آثار باستانی این نمایشگاه شامل مجسمه‌های سلطنتی، تصاویر مذهبی و اسناد تاریخی است که از موزه‌های بزرگ ایالات‌متحده، اروپا و خاورمیانه گردآوری شده‌اند.

این دومین نمایشگاه موزه گتی از برنامه «جهان کلاسیک» است، مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها و نشریات مرتبط با جهان کلاسیک یونان و روم و فرهنگ‌های همسایه آن‌ها از شمال آفریقا و خاورمیانه تا آسیای مرکزی. نمایشگاه افتتاحیه این مجموعه «فراتر از نیل: مصر و جهان کلاسیک» در سال ۲۰۱۸ بود. این مجموعه در سال ۲۰۲۴ با «تراکیه و دنیای کلاسیک» ادامه خواهد یافت.

حامیان اصلی این نمایشگاه آناهیتا و جیمز لاولیس و بنیاد فرهنگ هستند و همکاری علمی برای برپایی آن بر عهده مرکز مطالعات جهان ایرانی پورداود (UCLA) است.

بیشتر از فرهنگ و هنر