حجت‌الله عبدالملکی؛ رفیق‌بازترین وزیری که مشغول تقسیم غنائم دولتی است

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و ثروتمند‌ترین وزارت‌خانه‌ها در ایران است

حجت‌الله عبدالملکی داور یک مسابقه تلویزیونی که در دولت ابراهیم رئیسی سکان‌دار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد. عکس: سایت صندوق بازنشستگی کشوری

حجت‌الله عبدالملکی داور یک مسابقه تلویزیونی که در دولت ابراهیم رئیسی سکاندار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده است، رکورد‌ بیشترین «پول‌پاشی»، «رفیق‌بازی»، «باند‌بازی» و «تقسیم غنائم دولتی» را تاکنون به خود اختصاص داده است.

از عبدالملکی به عنوان جوان‌ترین عضو کابینه محافظه‌کار دولت رئیسی نام برده می‌شود که دانش‌آموخته دانشگاه «امام صادق» است و به جریان تندرو «جبهه پایداری» نزدیک است.

او به عنوان مقامی جوان با ایده‌ها و ادعاهای جنجالی هم شناخته می‌شود. «آزادسازی زمین‌های کشاورزی» و «ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان» از جمله این ایده‌ها و ادعاهاست.

عبد‌المکی سوم شهریور سال ۱۴۰۰ با ۱۹۱ رای موافق، پنج ممتنع و ۷۷ مخالف مجلس، توانست سکان یکی از بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و ثروتمند‌ترین وزارت‌خانه‌ها در ایران را برعهده بگیرد.

نخستین انتصاب‌های او در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با واکنش منفی و اعتراض‌ها گروهی از کاربران حامی دولت رئیسی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد، اما عبد‌المکی بی‌اعتنا به این اعتراض‌ها به این روش و منش خود ادامه دارد تا به تدریج صدای برخی دیگر از نمایندگان مجلس هم درآمد.

ناصر موسوی لارگانی یکی از همین نماینده‌هاست که از مدت‌ها پیش زبان به انتقاد و اعتراض از عملکرد وزیر تعاون گشوده و در تازه‌ترین آنها گفته که عبدالملکی مشغول «پُست فروشی و تقسیم غنایم» با هدف حضور در انتخابات آینده است.

موسوی لارگانی گفته این عضو کابینه رئیسی، وزارت کار را با یک «شرکت خصوصی اشتباه» گرفته و در شبکه‌های اجتماعی «هر روز در حال اجرای یک فیلم جدید برای ملت» است.

او افزوده که «آن‌قدر افتضاحات مدیریتی در این وزارتخانه {تعاون} زیاد شده که دیگر امیدی به اصلاح نیست.»

این نماینده مجلس پیش‌تر گفته بود که تمام انتصاب‌های عبدالملکی در وزارت تعاون خارج از این وزارت‌خانه است و «افرادی سیاسی خالی از ذهن و بدون تجربه را از بیرون وزارتخانه آورده‌اند و مدیر کرده‌اند.»

وی افزوده بود که عبد‌الملکی در وزارت‌خانه به ۳۴ نفر پست مدیریتی داده که «هیچ ارتباطی» با وزارت تعاون ندارند.

موسوی لارگانی تنها یکی از ده‌ها منتقد و معترض عملکرد وزیر تعاون است. عبد‌الملکی هم در مقابل منتقدان خود تلاش می‌کند در شبکه‌های اجتماعی چنین وانمود کند از سوی «باند‌های فسادی» مورد حمله قرار دارد و این حملات ناشی از مبارزه او با «فساد» در وزارت‌خانه است.

در مقابل هم منتقدان عبد‌الملکی می‌گویند که او با سازماندهی یک تیم در توییتر به بسیاری از آنها در وزارت تعاون و زیر مجموعه‌های آن پست و مقام داده و در مقابل از آنها خواسته فعالیت‌های منسجمی به نفع وی در این شبکه اجتماعی داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخالفان و منتقدان عبدالملکی همچنین با استفاده از رسانه‌ها و برخی حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی به افشای برخی از اقدامات و انتصاب‌های وی در وزارت تعاون پرداخته‌اند که اصلی‌ترین آنها کانال تلگرامی «سرائر» است که فرماندهی اصلی در این میدان را برعهده دارد.

«سفر آموزشی» به روسیه

یکی از تازه‌ترین انتقاد‌هایی که متوجه عبد‌الملکی و وزارت تعاون شده، به سفر «پرهزینه» تیمی از این وزارت‌خانه به روسیه مربوط می‌شود. موسوی لارگانی از این سفر به عنوان «آخرین شاهکار» این وزارت‌خانه یاد کرده است.

کانال «سرائر» هم اعلام کرده این سفر ۱۵ فروردین ماه انجام شده و مدیریت آن را «حامد فروزان، مدیرکل امور بین‌الملل وزارتخانه و برادرش» برعهده داشته‌اند.

این کانال نوشته هدف از این سفر «کسب تجربه در زمینه دور زدن تحریم‌ها» بوده در حالی که «وزارت کار هیچ نقشی در این زمینه» برعهده ندارد.

آن‌طور که «سرائر» اعلام کرده هزینه بلیط رفت و برگشت این هیئت مبلغی حدود ۴۰۰ میلیون تومان بدون احتساب «هتل و غیره» بوده است.

سهم گروه‌های سیاسی در وزارت کار

براساس گزارش‌ها و اطلاعاتی که منتشر شده، جریان تندرو «جبهه پایداری» تاکنون بیشترین سهم از پست‌های مدیریتی وزارت کار را کسب کرده است.

از ۲۴ پست مدیریتی که فهرست آن منتشر شده، سهم «جبهه پایداری» شش پست مدیریتی و سهم محمدباقر قالیباف هم دو پست مدیریتی اعلام شده است.

این گزارش‌ها می‌گوید که سه انتصاب این وزارت‌خانه هم تصمیم عبد‌الملکی بود که در این میان محمد اسکندری، رئیس سازمان بازنشستگی کشور «شریک عبد‌الملکی» محسوب می‌شود.

سهم فامیل‌ها در وزارت کار

کانال «سرائر» که ستاد فرماندهی مخالفان عبد‌الملکی را برعهده دارد، فهرستی از انتصاب‌های فامیلی در وزارت کار را منتشر کرده شامل برادر وزیر سابق کشور، دختر و داماد نماینده مجلس، فرزند امامان جمعه و چند آقازاده دیگر است.

آن‌طور که این کانال ادعا کرده است تاکنون بیش از ۵۰ انتصاب فامیلی در وزارت کار صورت گرفته که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به نام ید‌الله رحمانی فضلی برادر وزیر سابق کشور اشاره کرد که عضو هیئت مدیره شرکت «پگاه خراسان» شده است.

محمدعلی ناصری فرزند امام جمعه یزد، علیرضا سلیمانی فرزند امام جمعه بافق، سعید محمدی نیک فرزند محمد ری‌شهری و مصطفی فیض اردکانی خواهرزاده محمد خاتمی از جمله این انتصاب‌های فامیلی هستند.

سهم توییتری‌ها و بیکار‌ها در وزارت کار

در گزارش دیگری که مخالفان عبد‌الملکی منتشر کرده‌اند، ادعا شده که ۲۸ فعال توییتری و فرد کم تجربه در وزارت کار و زیرمجموعه‌های آن پست گرفته‌اند.

انتصاب محمد کریمی فعال توییتری به سمت معاونت توسعه  کار‌آفرینی و اشتغال، مهری دارستانی فعال توییتری به سمت مدیرکل بازرسی، قاسم رستم‌پور فعال توییتری به سمت رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال و علی‌اکبر ابراهیم‌نژاد فعال توییتری به سمت دبیر ستاد احیای تعاون از مهمترین انتصاب‌ها در این بخش است.

سهم رفقای عبد‌الملکی در وزارت کار

نتایج بررسی داده‌های دیگری که مخالفان وزیر تعاون و کار منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که سهم رفقا و دوستان وی از پست‌های مدیریتی در این وزات‌خانه قابل توجه است.

این داده‌ها از مهری طالبی دارستانی به عنوان رفیق همسر ملکی، علی موسوی مدیر حوزه وزارتی، طه رمضانی مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال، سامان مظاهری دبیر مقررات‌زدایی، وحید زارع فکری دبیر ستاد صندوق‌ها با عنوان رفقای عبد‌الملکی نام برده است.

تحصیلات مدیران جدید وزارت کار

تحصیلات پایین و غیر مرتبط از مهم‌ترین نقاط ضعف مدیرانی است که در دولت ابراهیم رئیسی و با حکم عبد‌الملکی در وزارت کار مشغول به کار شده‌اند.

فهرستی که مخالفان و منتقدان عبد‌الملکی منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که مهدی مسکنی معاون تعاون وزارت کار «کارشناس تغذیه» است، محمود عرب مدیرکل فنی و حرفه‌ای قزوین مدرک «حوزوی» دارد، علی موسوی جم مدیرکل حوزه وزارتی هم دارای مدرک کارشناسی «تغذیه» است.

از ۵۰ مدیری که در وزارت کار و زیر مجموعه‌های آن به کار گمارده شده‌اند، تقریبا هیچ یک از آنها تحصیلات مرتبط با پستی ندارد که برعهده آنها گذاشته شده  است.