فهرست انتصاب‌های فامیلی در دولت سیزدهم منتشر شد

رئیسی با انکار انتصاب‌های فامیلی از منتقدان خواسته بود چهار فامیل را که منصوب شده‌اند، معرفی کنند

موضوع انتصاب‌های فامیلی ابراهیم رئیسی از نخستین ماه‌های شروع کار دولت سیزدهم مطرح شد - Iranian Presidency / AFP

پس‌ از اینکه ابراهیم رئیسی انتصاب‌های فامیلی در دولت خود را انکار کرد، فهرستی از منصوبان اخیر که با اعضای دولت سیزدهم نسبت خانوادگی دارند، منتشر شده است.

درفهرستی جدیدی که پایگاه خبری «چند ثانیه» منتشر کرد، نام افرادی چون میثم نیلی، برادر داماد ابراهیم رئیسی، علی باقری‌کنی، برادر باجناق رئیس‌جمهوری، زینب کدخدا، دخترخاله همسر رئیسی، محمدمهدی رحیمی، باجناق فریدالدین حدادعادل، حسین عامریان، فرزند لاله افتخاری و الهام اکبری، همسر احمد نادران، به چشم می‌خورد.

این گزارش نشان می‌دهد که ۱۵ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق نیز در دولت سیزدهم پست گرفته‌اند.

موضوع انتصاب‌های فامیلی از نخستین ماه‌های شروع کار دولت سیزدهم مطرح شد و انتقادهای زیادی در پی داشت. روزنامه شرق در گزارشی که ۱۱ آبان ۱۴۰۰ منتشر شد، به استخدام دختر یکی از نمایندگان مجلس با نامه محرمانه وزیر نفت اشاره کرد. در این گزارش همچنین آمده است پس از اینکه لاله افتخاری ادعا کرد روش رئیسی در اداره کشور مثل سیره معصومین است، پسرش حسین عامریان، مدیرعامل موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد شد.

همچنین رئیس‌دفتر ابراهیم رئیسی در حکمی، محمدمهدی رحیمی را به‌ سمت مدیر‌کل روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری منصوب کرد؛ او باجناق فرید‌الدین حدادعادل، پسر غلامعلی حدادعادل، است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این شواهد، ابراهیم رئیسی ادعا می‌کند که «بستر و مبنای کار» در دولت سیزدهم، انتصاب بر اساس «شایسته‌سالاری» است. او اوایل بهمن‌ماه در گفت‌وگو با صداوسیما ادعای خود را تکرار کرد و با انکار انتصاب‌های فامیلی در دولت خود از منتقدان خواست «چهار تا فامیل» را که در بخش‌های دولتی منصوب شده‌اند، معرفی کنند.

در واکنش به این ادعای رئیس‌جمهوری ایران، وهاب عزیزی، دبیر کل حزب جهادگران ایران اسلامی، از رئیسی خواست تا چند نمونه انتصاب «غیرفامیلی و غیرحزبی» را به مردم معرفی کند. به گفته او، «انتصاب‌های فامیلی و حزبی در همه دولت‌ها زیرسوال بودند ولی در دولت سیزدهم عریان‌تر و با شیب تندتری صورت گرفت. اصولگرایان بعد از هشت سال دوری از قدرت چنان به زمین بازی قدرت هجوم آوردند که انگار کشور بیگانه‌ای را فتح کرده باشند.»

انتصاب‌های فامیلی در دولت سیزدهم نه‌تنها انتقاد طیف مقابل اصولگرایان را در پی‌ داشت، بلکه صدای برخی از نمایندگان نزدیک به دولت را هم درآورد. غلامرضا مصباحی‌مقدم و احمدی بیغش، نمایندگان اصولگرای مجلس، از جمله افرادی بودند که از انتصاب‌های فامیلی در دولت رئیسی به‌شدت انتقاد کردند.

حالا حدود یک‌ هفته پس‌ از اینکه رئیسی از منتقدان خواست انتصا‌ب‌های فامیلی را معرفی کنند، پایگاه خبری چند ثانیه فهرستی از این افراد را منتشر کرده و نوشته است: «پیرو تاکید و دعوت چندباره رئیس‌جمهوری برای معرفی مصادیق انتصاب‌های فامیلی و اتوبوسی در دولت، برای صدور دستور رسیدگی و پیگیری، بخشی از انتصاب‌های رسانه‌ای شده بخش دولتی که در مظان اتهام فامیلی یا اتوبوسی بودن قرار دارند، در دو جدول بازتاب داده شده است.»

در ادامه این گزارش، از رئیسی خواسته شده است به این سوال کلیدی پاسخ دهد؛ اینکه «آیا این انتصاب‌ها انجام شده‌ یا کذب‌اند و اگر خلاف واقع نیست، مستندات رعایت شایسته‌سالاری در گزینش آنان چیست؟»