ربات ساخته‌شده از لجن مغناطیسی می‌تواند اجسام داخل بدن را جذب کند

دانشمندان امیدوارند ساخت این ربات جدید بتواند تحولی در عرصه پزشکی ایجاد کند

با آنکه ربات‌های با قابلیت ارتجاعی که قادرند اشیا را دستکاری کنند و ربات‌های سیال که می‌توانند در فضاهای تنگ حرکت کنند تاکنون ساخته شده‌اند، اما جای خالی ربات‌هایی که هر دو ویژگی را با هم داشته باشند به‌ویژه در عرصه پزشکی، حس می‌شد.

به گزارش نیوساینتیست، لی ژانگ از دانشگاه هنگ‌کنگ و همکارانش توانسته‌اند لجن متحرک و قابل کنترلی اختراع کنند که می‌تواند در سیستم گوارش انسان به کار رود. آن‌ها امیدوارند این ماده با تبدیل به ربات، تحول بزرگی در عرصه پزشکی ایجاد کند.

به گفته دانشمندان سازنده این ماده، لجن مغناطیسی متحرک قادر است در صورت نیاز تغییر شکل دهد و با حرکت در فضاهای باریک، اجسام کوچک‌ را جذب خود کند. این لجن که با آهنربا کنترل می‌شود، رسانای الکتریکی خوبی است و می‌توان از آن برای اتصال الکترودها به یکدیگر نیز استفاده کرد.

این ماده مغناطیسی تیره‌رنگ در رسانه‌های اجتماعی با فلابر‌ــ ماده‌ای در فیلم علمی تخیلی فلابر تولید سال ۱۹۹۷‌ــ مقایسه شده است. در این فیلم، استاد حواس‌پرتی که به استخدام یک دانشگاه تقریبا ورشکسته درآمده است، فرمولی برای خلق فلابر (توده‌ لاستیکی پرنده) پیدا می‌کند.

در عین حال، برخی از کاربران تولید این محصول را شگفت‌انگیز و بعضی دیگر آن را وحشتناک توصیف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور لی ژانگ در توضیح بیشتر این پدیده، گفت: «لجن تولیدشده حاوی ذرات مغناطیسی است، به‌طوری که می‌توان آن را برای حرکت، چرخش یا تشکیل اشکال O و C زمانی که آهنرباهای خارجی روی آن اعمال می‌شود، به کار برد.»

ژانگ گفت: «هدف نهایی ما این است که آن را به شکل ربات درآوریم. این تحقیق هنوز در مرحله بنیادی قرار دارد و در حال تلاش برای تمرکز روی شناخت ابعاد بیشتری از آنیم. آنچه به آن دست یافته‌ایم این است که چنین ماده لجن‌مانندی می‌تواند گاهی مانند یک جامد رفتار کند و گاهی اوقات مانند یک مایع باشد».

محققان این پژوهش با اعلام اینکه هیچ برنامه فوری برای آزمایش لجن مغناطیسی در یک محیط پزشکی ندارند، گفته‌اند به نظر می‌رسد چنین اختراعی می‌تواند برای درمان‌های سیستم گوارش مفید باشد.

به گفته آن‌ها ذرات مغناطیسی موجود در لجن، سمی‌اند بنابراین لجن در لایه‌ای به عنوان محافظ پوشانده می‌شود.

ژانگ همچنین در باره رنگ تیره این محصول اختراعی که باعث شده از نظر برخی ترسناک توصیف شود، توضیح داد که می‌توان از رنگ‌دانه‌ها برای تغییر رنگ لجن که در حال حاضر به رنگ قهوه‌ای-مشکی مات است استفاده کرد.

بیشتر از علوم