بررسی امواج مغزی تصورات ذهن افراد را آشکار می‌کند

محققان با روش الکتروکاردیوگرام، الگوهای فعالیت الکتریکی در مغز را در جریان آزمایش به صورت هم‌زمان کشف کردند

دانشمندان توانستند در آزمایش این فرضیه، تمایز مشخصی بین عکس تصور شده و عکس مشاهده شده را با دقتی فوق‌العاده ایجاد کنند - AFP

دانشمندان روشی کشف کرده‌اند که [به کمک آن می‌توانند] از تصاویری که افراد تصور می‌کنند و در ذهن خود می‌بینند، سر در بیاورند.

پژوهشگران دانشگاه اوزاکا در ژاپن، در جریان کار بر روی بیماران مبتلا به صرع که پیش از این در مغز آن‌ها الکترود کار گذاشته شده بود، از فناوری الکتروکاردیوگرام استفاده کردند تا امواج مغزی شرکت‌کنندگان را حین فکر کردن به یک تصویر، ثبت کنند. 

به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد که در حالی که تصویری از یک موضوع کاملا متفاوت ازجمله «منظره» یا «چهره انسان» را در ذهن خود تصور می‌کنند، به یک عکس نگاه کنند.

روش الکتروکاردیوگرام به محققان این امکان را داد که الگوهای فعالیت الکتریکی در مغز را در جریان آزمایش به صورت هم‌زمان کشف کنند و سپس از این الگوها برای تعیین اینکه فرد چه چیزی را تصور کرده و نه آن چیزی که به آن نگاه کرده است، استفاده کردند.

ریوهی فوکوما که این پژوهش را سرپرستی کرد، می‌گوید: «[سازوکار] حواس به این معروف است که بازنمایی عصبی از تصاویر درک شده را مرتب و تنظیم می‌کند.» «اگرچه ما نمی‌دانستیم که آیا تصور یک عکس متفاوت می‌تواند این بازنمودها را تغییر دهد یا نه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان توانستند در آزمایش این فرضیه، تمایز مشخصی بین عکس تصور شده و عکس مشاهده شده را با دقتی فوق‌العاده ایجاد کنند.

تاکوفومی یاناگیساوا، استاد موسسه نوآوری و جراحی مغز و اعصاب در بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه اوزاکا می‌گوید: «این نتایج، رابطه بین فعالیت‌های مغزی زمانی که افراد به تصاویر نگاه می‌کنند در مقایسه با زمانی که عکس را تصور می‌کنند، روشن کرد.»

«بازخوانی الکتروکاردیوگرامی عکس‌های تصور شده، با عکس‌هایی که بیماران واقعا مشاهده کردند، تفاوت داشت. همچنین زمانی که بیماران بازخورد فوری دریافت می‌کردند، می‌توانست متفاوت‌تر هم شود.»

به گفته پژوهشگران، این فناوری به صورت بالقوه می‌تواند به منظور ساخت دستگاه ارتباطی برای بیماران دچار فلج شدید، ازجمله آن‌هایی که از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) رنج می‌برند مورد استفاده قرار گیرد.

بیماران اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) در حال حاضر از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که برای برقراری ارتباط، به نوعی از کنترل حرکتی متکی‌اند، به این معنی که توانایی این بیماران در استفاده از آن به مرور زمان بدتر می‌شود.

این پژوهش در مجله «کامیونیکیشنز بیولوژی» (Communications Biology) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم