چرا اوکراین از استرالیا خودروی زرهی «بوش‌مستر» درخواست کرد؟

بوش مستر می‌تواند تا سه روز بدون سوخت‌گیر حرکت کند

خودروهای زرهی «بوش مستر» ۱۰ نفر ظرفیت دارند- STR / AUSTRALIAN DEFENCE FORCE / AFP

با ادامه درگیری در اوکراین، سلاح‌های مرگبار جدیدی با قابلیت تخریب بالا وارد میدان نبرد می‌شوند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین از استرالیا خواست با اعزام خودروهای زرهی «بوش مستر» به اوکراین موافقت کند. او همچنین متحدان ناتو را به ارسال تانک، هواپیما و سلاح ضد تانک به کشورش فراخواند.

به گزارش روزنامه استرالیایی «سیدنی مورنینگ هرالد»، زلنسکی روز پنجشنبه گذشته در سخنرانی خود در مجلس استرالیا گفت که اعزام خودروهای زرهی استرالیایی «بوش مستر»، «برای آزادی و امنیت ما نقش موثری دارد و به اوکراین کمک زیادی» خواهد کرد. 

در پاسخ به درخواست زلنسکی، استرالیا بدون مشخص کردن تعداد خودروها، تعهد خود را به اعزام این خودروهای زرهی به اوکراین اعلام کرد. افزون بر این، استرالیا تصریح کرد که معادل ۲۵ میلیون دلار کمک نظامی اضافی، از جمله پهپادهای جنگی، به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

خودروهای زرهی «بوش مستر» که ۱۰ نفر ظرفیت دارند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با هرگونه آب و هوا و مسیرهای صعب‌العبور سازگاری داشته باشند. علاوه بر آن، خودرو زرهی «بوش مستر» می‌تواند افزون بر حمل خمپاره و سلاح‌های سنگین، تا سه روز بدون سوخت‌گیری کار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته شبکه تلویزیون استرالیا، فولاد پراستحکام به‌کار‌رفته در ساخت «بوش مستر»، محافظت بالایی در برابر موشک‌ها و مین‌ها ایجاد می‌کند.

 محمد منصور، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی مصر، درباره واکنش غرب به درخواست اوکراین برای تامین تسلیحات آن، گفت: «به نظر می‌رسد که راهبرد قدرت‌های غربی در زمینه ارسال تسلیحات به اوکراین، از مرحله قبلی، که محدود به موشک‌های ضدهوایی و ضدتانک دوش‌پرتاب بود عبور کرده است و به سوی سطح بالاتری از پشتیبانی حرکت می‌کند.»

 او افزود: «مرحله جدید ظاهرا شامل ارسال نفربرهای زرهی، خودروهای جنگی، و حتی تانک‌های جنگی پیشرفته خواهد بود.»

به باور محمد منصور، مرحله کنونی تمایل قدرت‌های اروپایی را به جبران خسارت‌های ارتش اوکراین در پیوند با خودروهای زرهی و تانک‌ها نشان می‌دهد و این رویکرد در عین حال می‌تواند بیانگر تشدید مقابله کشورهای اروپایی با روسیه باشد. 

او در ادامه گفت: «مرحله جدید، دو تحول مهم را نشان می‌دهد که یکی موافقت شورای امنیت آلمان برای ارسال ۵۸ خودرو زرهی PBV-501 به ارتش اوکراین است، و دومی موافقت استرالیا با ارسال خودروهای زرهی «بوش مستر» که از مقاومت بالایی در برابر مین برخوردار است، به اوکراین.»

منصور خاطرنشان کرد: «هرچند تصمیم استرالیا به ارسال خودروهای زرهی بوش مستر به اوکراین بی‌تاثیر نیست، اما با توجه به این‌که این خودرو تنها یک توپ ۷۳ میلی‌متری بدون پس‌زن دارد و ارتش اوکراین نسخه‌های دیگری از خودروهای شوروی (BMP-1) در اختیار دارد، تسلیحات جدید استرالیا نقش قابل‌توجهی در تغییر توازن قدرت در جنگ نخواهد داشت.»

البته خودروهای «بوش مستر» محصول مشترک شرکت تالس استرالیا و شرکت اوشکوش آمریکا است. این خودروها در اواخر دهه ۱۹۹۰، براساس تجربیات آفریقای جنوبی به عنوان وسایل نقلیه مقاوم در برابر مین ساخته شد و در سال‌های بعدی اصلاحاتی در آن‌ها ایجاد شد. ارتش‌های کشورهای هلند، بریتانیا، ژاپن، استرالیا، اندونزی، فیجی، جامائیکا، و نیوزلند از این خودروها استفاده می‌کنند.

محمد منصور در ارتباط با اهمیت نظامی این خودروها در میدان نبرد، گفت: «این نوع خودرو در ماموریت‌های حفظ صلح در عراق، افغانستان، نامیبیا، و کامبوج به‌کار گرفته شده و نشان داده است که توانایی رزمی بالایی دارد و ارتش اوکراین به دلیل این‌که انواع مشابهی از آن‌ها را تولید می‌کند، می‌تواند به سرعت آن‌ها را وارد جبهه‌های جنگ کند.»  او خاطرنشان کرد که «ارتش‌هایی مانند فیجی و جامائیکا که تجربه کم‌تری نسبت به ارتش اوکراین دارند، نیز از خودروهای بوش مستر استفاده می‌کنند.»

برگرفته از اسکای‌نیوز عربی

بیشتر از جهان