فرودگاه مخفی در شرق اروپا، نقطه ارسال سلاح‌های غربی به اوکراین

مقام وزارت دفاع آمریکا گفت که روسیه تاکنون آن محموله‌ها را پس از ورود به اوکراین هدف قرار نداده است

یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا گفت ژنرال مارک میلی، رئيس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، هفته گذشته به فرودگاهی نامشخص در نزدیکی مرزهای اوکراین رفته است تا از تلاش‌های چند ملیتی برای ارسال سلاح به اوکراین بازدید کند. آن فرودگاه به مرکزی برای ارسال محموله‌های سلاح به اوکراین تبدیل شده است. 

به گزارش سی‌ان‌ان، آن فرودگاه که تا چندی پیش میزبان پروازهای انگشت‌شماری بود، اکنون با حداکثر ظرفیت آن که ۱۷ پرواز در روز است، فعالیت می‌کند. 

برای حفاظت از محموله‌های سلاح، موقعیت محلی آن فرودگاه فاش نشده است. مقام وزارت دفاع آمریکا گفت که روسیه تاکنون آن محموله‌ها را پس از ورود به اوکراین هدف قرار نداده است، اما این نگرانی‌ وجود دارد که با پیشروی بیشتر نظامی، آن‌ها را نیز هدف قرار دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آن مقام ارشد آمریکا، ایالات متحده آمریکا و دیگر اعضای ناتو تاکنون ۱۷هزار موشک ضد تانک و دو هزار موشک ضد هواپیمای استینگر به اوکراین فرستاده‌اند. 

حتی پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین نیز آسمان اروپا مملو از هواپیماهای باربری نظامی آمریکا و دیگر کشورها بود؛ به‌ویژه هواپیماهای سی ۱۷ که ستون فقرات اسکادران ترابری هوایی آمریکا است. این پروازها عمدتا برای جابه‌جایی نیروهای ناتو در شرق اروپا صورت می‌گرفت، اما از آن‌ها برای ارسال سلاح به اوکراین نیز استفاده می‌شد. این گونه پروازها اکنون شتاب بیشتری به خود گرفته‌اند. 

مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا، این عملیات بزرگ انتقال سلاح را با کمک متحدان خود هدایت می‌کند.

مقام آمریکایی مزبور می‌گوید که از زمان آغاز حمله روسیه، ۱۴ کشور به اوکراین کمک امنیتی فرستاده‌اند و بخش چشمگیر کمک ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا، به اوکراین تحویل داده شده است. ارتش اوکراین نیز آموزش‌های لازم را برای استفاده از این تجهیزات نظامی آمریکا، دریافت کرده است. 

او به سی‌ان‌ان گفت: «به‌گمانم همه ما به‌شدت تحت تأثیر میزان کارآیی تجهیزاتی قرار گرفتیم که در اختیار ارتش اوکراین گذاشتیم.»

او افزود که حملات ارتش اوکراین با تجهیزات ارسالی آمریکا، توانسته است نقش مهمی در توقف کاروان بزرگ نظامی روسیه در نزدیکی کی‌يف ایفا کند. 

بیشتر از جهان