عروس جهادی در رویای بازگشت به بریتانیا

وزیر کشور بریتانیا تاکید کرده که به حامیان داعش از جمله شمیمه بیگم اجازه بازگشت داده نمی‌شود

AFP/ File Photo

یک «عروس جهادی» که متهم به جذب و استخدام دختران نوجوان در داعش است، ضمن انتشار یک عذرخواهی، تقاضا کرده است که اجازه داده شود به بریتانیا بازگردد تا در در آنجا در دادگاه محاکمه شود.

طوبی گوندال که هرسه همسرش در جنگ برای داعش کشته شده‌اند، یک سال همراه با صدها زن و کودک خارجی در اردوگاهی در شمال سوریه در بازداشت بوده است. 

گوندال که در گذشته در آموزشگاهی در محله «والتَم اِستوُ» در شرق لندن درس می‌خوانده است، در نامه سرگشاده‌ای به جامعه بریتانیا، از دولت تقاضا کرده است که او و دو کودک خردسالش را به کشور بازگردانند.

او در آن نامه نوشته است: «این تنها بر عهده دولت من نیست که من را برای یک سال در این محل نگاه‌داشته است. می‌خواهم در یک دادگاه بریتانیایی محاکمه شوم. می‌خواهم تاوان (اشتباهاتم) را بپردازم. می‌خواهم بریتانیا عذرخواهی من را بپذیرد و فرصتی دیگر به من بدهد».

به‌رغم وجود شواهدی حاکی از این که گوندال در پست‌های اینترنتی حملات تروریستی را جشن گرفته است و از «خواهران» خواسته است تا به داعش بپیوندند، او اکنون داعش را گروهی «جنایتکار» می‌خواند و می‌گوید، «من یک تروریست نیستم».

در آن نامه که در نشریه «ساندی تایمز» منتشر شده است، گوندال ۲۵ ساله می‌گوید: «هرگز به شما صدمه‌ای نزده‌ام و نمی‌زنم. من یک هدف آسیب‌پذیر برای استخدام کنندگان داعش بودم. مرا استثمار و ترغیب کردند که این فریضه یک مسلمان است که به سوریه برود». 

«من هرگز به عضویت داعش درنیامدم. در مراحلی، من را مجبور کردند ازدواج کنم و نمی‌توانم بگویم چند بار تلاش کردم فرار کنم. از همان ابتدا می‌خواستم (داعش را) ترک کنم، اما غیرممکن بود».

خانم گوندال می‌افزاید: «این جنایتکاران مرا تهدید کردند که بچه‌هایم را می‌کشند».

او ادامه داد که پسرش ابراهیم که ماه دیگر سه ساله می‌شود، و دختر ۱۸ ماهه‌اش آسیه در طول جنگ زخمی شده‌اند و در مواقعی گرسنگی کشیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه این نامه می‌نویسد:«هرچند من باید به خاطر سفر به سوریه مسئول شناخته شوم، اما کودکان من بسیار معصومند. آن‌ها خطا نکرده‌اند».

طوبی گوندال که پیش از ترک بریتانیا دانشجوی دانشگاه «گولد اسمیت» بوده است، می گوید، هرچند در فرانسه متولد شده و دارای گذرنامه فرانسوی است، اما از سن سه سالگی در لندن ساکن بوده است و دارای اجازه اقامت دایمی در بریتانیاست.

شخص گوندال در ماه نوامبر سال گذشته به دستور وزارت کشور بریتانیا از بازگشت به بریتانیا محروم شد، اما پسرش دارای تابعیت بریتانیایی است، زیرا پدرش که خود را در یک حمله انتحاری در عراق منفجر کرد، بریتانیایی بود. 

گوندال می‌گوید: «عمیقا آرزو می‌کنم دولت بریتانیا به من اجازه بازگشت بدهد. می‌خواهم ثابت کنم که عوض شده‌ام؛ فردی به مراتب بهتر برای جامعه».

خانم گوندال حتی پیشنهاد کرده است که به عنوان بخشی از برنامه توان‌بخشی اخلاقی‌اش، به اقداماتی که برای جلوگیری از افراط‌گرایی در میان مسلمانان بریتانیا در نظر گرفته شده است، کمک کند.

اما روز یکشنبه، پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا،  تاکید کرد که هرگز به حامیان داعش، از جمله شمیمه بیگم، اجازه بازگشت به کشور داده نخواهد شد. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent