روسیه می‌خواهد اوایل ماه مه در شرق اوکراین اعلام پیروزی ‌کند

پوتین بر روی روز ۹ مه برای اعلام «روز پیروزی روسیه» تمرکز کرده است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تحت فشار است تا یک پیروزی را به نمایش بگذارد - Ramil SITDIKOV / AFP

پیش‌بینی می‌شود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قصد دارد روز ۹ مه را به عنوان روز پیروزی روسیه در جنگ اوکراین اعلام کند.

به گفته چند مقام ایالات متحده که در جریان آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا قرار دارند، روسیه رویکرد خود در جنگ اوکراین را با تمرکز برای کنترل منطقه دونباس و سایر مناطق در شرق اوکراین با هدف اعلام پیروزی در اوایل ماه مه اصلاح کرده است.

به گزارش سی‌‌ان‌ان، با گذشت بیش از یک ماه از تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف، نیروهای زمینی روسیه نتوانسته‌اند کنترل مناطقی را که در آن درگیر بوده‌اند، حفظ کنند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که ولادیمیر پوتین تحت فشار است تا یک پیروزی را به نمایش بگذارد و به نظر می‌رسد شرق اوکراین جایی است که به احتمال زیاد می‌تواند به سرعت این کار را انجام دهد.

به گفته یکی از منابع آگاه، رهگیری‌های اطلاعاتی ایالات متحده حاکی از آن است که پوتین بر روی روز ۹ مه برای اعلام «روز پیروزی روسیه» تمرکز کرده است.

نهم ماه مه یک تعطیلی مهم در تقویم روسیه است، روزی که این کشور تسلیم شدن نازی‌ها د‌ر جنگ جهانی دوم را با رژه عظیم نیروها و تسلیحات در سراسر میدان سرخ در مقابل کرملین جشن می‌گیرد. مقام‌ها می‌گویند پوتین به دنبال آن است که در آن روز یک پیروزی دیگر را در جریان جنگ اوکراین جشن بگیرد.

با این حال برخی از مقام‌های اطلاعاتی دیگر تاکید می‌کنند که حتی اگر جشن روسیه در چنین روزی برگزار شود، پیروزی واقعی بسیار دور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام نظامی اروپایی با اشاره به اینکه پوتین بدون توجه به وضعیت جنگ یا مذاکرات صلح، روز ۹ مه رژه پیروزی برگزار می‌کند، گفت: «نکته اینجا است که باید پرسید رژه پیروزی با چه نیروها و تسلیحاتی؟»

مقام‌های آمریکایی و اروپایی می‌گویند هر مهلتی که مسکو در لفاظی‌های جنگی خود تعیین کند، نمی‌تواند تغییری در واقعیت ایجاد کند زیرا به نظر می‌رسد روسیه برای درگیری طولانی و نه کوتاه‌مدت در اوکراین آماده می‌شود.

به گفته بعضی از تحلیلگران، دلایل دیگری نیز برای انتخاب ماه مه برای اعلام پیروزی مسکو وجود دارد. یکی از آن‌ها این است که با پایان سرمای زمستان و تمام شدن یخبندان زمین، انجام مانور برای یگان‌های زمینی سنگین روسیه سخت‌تر خواهد شد و برای آنها حیاتی است که هرچه سریع‌تر بتوانند عملیاتشان را تمام کنند.

از سوی دیگر کنترل منطقه دونباس برای پوتین نوعی موفقیت قلمداد می‌شود، زیرا جنگجویان مورد حمایت روسیه سال‌ها در آن منطقه حضور داشته‌اند.

در سال ۲۰۱۴، نیروهای جدایی‌طلب روسیه کنترل قلمرویی در منطقه دونباس در شرق اوکراین را به دست گرفتند. پوتین قبل از حمله مسکو به اوکراین اعلام کرد که دو جمهوری مستقل خود‌خوانده در منطقه دونباس را به رسمیت می‌شناسد.

برخی از مقام‌های اوکراینی نیز به‌طور علنی به تاریخ ۹ مه برای اعلام پیروزی پوتین اشاره کرده‌اند. الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت اوکراین روز پنجشنبه گفت: «پوتین هدف خود را رژه پیروزی در تاریخ ۹ مه تعیین کرده است و تلاش می‌کند تا آن زمان دست‌کم در برخی مناطق پیروز شود.»

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر سابق اوکراین نیز روز جمعه به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «اوکراینی‌ها بر این باورند که در حالی که پوتین تلاش می‌کند ضرب‌الاجل را رعایت کند، با وضعیتی بسیار پیچیده و دشوار روبه‌رو است.»

او تاکید کرد: «هدف نهایی پوتین این بود که بر اوکراین مسلط شود، اما می‌بیند که شکست خورده است. او به دلیل عزم بسیار قوی ارتش اوکراین و اتحاد با جهان غرب و تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو شکست خورد؛ بنابراین به نظر می‌رسد پوتین طرحش را تغییر داده و ضر‌ب‌الاجل برنامه دوم او نهم ماه مه است.»

در همین حال، دو تن از مقام‌های آمریکایی گفتند که ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که پوتین ممکن است برای اولین بار یک فرمانده کل در جنگ را معرفی و تلاش کند از این طریق موفقیت‌های بیشتری را به‌دست آورد. اعتقاد کارشناسان ایالات متحده این است که پوتین احتمالا از ژنرالی نام می‌برد که در جنوب اوکراین فعالیت داشته است، زیرا این جایی است که روس‌ها در اهداف خود موفق شده‌اند.

یکی از نشانه‌هایی که روس‌ها در حال تغییر برنامه و بازیابی قوا قرار دارند این است که به نظر می‌رسد نیروهایشان از مناطق جنگی در شمال و شرق کی‌یف خارج شده‌اند و در برخی موارد به سمت بلاروس حرکت کرده‌اند.

ایالات متحده معتقد است که این موضوع آنها را در موقعیتی قرار می‌دهد که به سمت جنوب شرقی و منطقه دونباس حرکت کنند. یکی از اهداف روسیه در دونباس قطع ارتباط نیروهای اوکراینی با این منطقه است. نیروهای اوکراینی در حال حاضر در آنجا حضور دارند و روسیه نمی‌خواهد آنها بتوانند به مواضع دفاعی بازگردند یا با دیگر نیروهای اوکراینی مرتبط شوند.

در چنین شرایطی، تغییر میدان نبرد به سمت شرق اوکراین ممکن است حمله‌های هوایی روسیه با موشک‌های دوربرد و هواپیماهای دیگر را به سایر نقاط اوکراین به‌ویژه جنوب این کشور متوقف کند.

بیشتر از جهان