روسیه بخشی از نیروهای نظامی‌اش را از گرجستان به اوکراین اعزام می‌کند

روسیه مشغول تقویت نیرو در نزدیکی شهر بندری محاصره شده ماریوپل در دریای سیاه است

فاجعه‌ای انسانی به ماریوپل تحمیل شده است که در آن هزاران نفر کشته شده‌اند - Aris Messinis / AFP

به گفته دولت بریتانیا، روسیه هزاران سرباز خود را در گرجستان جابه‌جا می‌کند تا نیروهای خود را در اوکراین تقویت کند.

وزارت دفاع گفت که قرار است بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ سرباز (در قالب) سه گردان تاکتیکی سازماندهی شوند.

این وزارتخانه مدعی شد «بسیار بعید» است رژیم ولادیمیر پوتین چنین حرکتی بکند، مگر آنکه مجبور شود در نتیجه «تلفات غیرمنتظره‌ای» که در طول تهاجم اوکراین متحمل شده است، به اقدام ناامیدکننده‌ای روی بیاورد.  

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت بریتانیا و متحدانش توافق کرده‌اند تسلیحات بیشتری – مانند توپخانه با برد بلندتر، مهمات و سلاح‌های ضد هوایی– به اوکراین ارسال کنند.

او روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «درنتیجه (توافق) امروز کمک‌های مرگبار بیشتری به اوکراین ارسال خواهد شد. تعدادی از کشورها با ایده‌های جدید یا تعهدهای بیشتر مالی قدم پیش گذاشته‌اند.»

این خبر چند روز بعد از آن اعلام شد که روسیه ادعا کرد عملیات نظامی خود را کاهش خواهد داد تا بر منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار مسکو در دونباس در شرق اوکراین متمرکز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که نیروهای روسیه در حال بازآرایی‌اند نه عقب‌نشینی.  

او به خبرنگاران در بروکسل گفت: «طبق اطلاعات ما، یگان‌های روسی در حال عقب‌نشینی نیستند، بلکه در حال بازآرایی‌اند. روسیه در تلاش است تا در منطقه دونباس تهاجم خود را بازآرایی، تجدید قوا و تقویت کند.»

«درعین حال، روسیه فشار خود را بر کی‌یف و سایر شهرها حفظ کرده است؛ بنابراین احتمال می‌دهیم اقدام‌های تهاجمی بیشتری انجام شود که رنج بیشتری به بار می‌آورد.»

ولودیمیر زلنسکی گفت موقعیت جنوب اوکراین و منطقه دونباس «بسیار دشوار» است.

رئیس‌جمهوری اوکراین بار دیگر تاکید کرد که روسیه مشغول تقویت نیرو در نزدیکی شهر بندری محاصره شده ماریوپل در دریای سیاه است.    

آقای زلنسکی در سخنرانی ویدیویی برای مقام‌های بروکسل که اواخر شب انجام داد، گفت: «نبردهایی در پیش خواهد بود. ما هنوز باید مسیر بسیار دشواری طی کنیم تا به هر آنچه می‌خواهیم برسیم.»

او افزود که «فاجعه‌ای انسانی» به ماریوپل تحمیل شده است که در آن هزاران نفر کشته شده‌اند.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که در اثر گلوله‌باران و حمله‌های هوایی روسیه از آغاز تهاجم در مجموع ۱۴۸ کودک کشته شده‌اند.  

در بیانیه‌ای آمده است که بیش از ۱۰ میلیون اوکراینی از خانه‌های خود گریخته‌اند. رویترز گفت نمی‌تواند به طور مستقل این ادعا را تایید کند.  

© The Independent

بیشتر از جهان