خلیل‌زاد: حاکمیت فعلی در افغانستان بیش از اندازه متمرکز است

نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان، خروج آمریکا از افغانستان را هم مثبت و هم منفی ارزیابی کرد

زلمی خلیلزاد به نمایندگی از آمریکا در دومین نشست امنیتی اسلام‌آباد  عکس: @IsbDialogue توییتر

زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین ایالات متحده آمریکا در افغانستان شنبه سیزدهم فروردین (۲ آوریل) در نشست امنیتی اسلام‌آباد گفت طالبان به تعهدش برای ایجاد یک حکومت کثرت‌گرا و غیرمتمرکز عمل نکرد. خلیل زاد در حالی که نتیجه خروج آمریکا از افغانستان را هم مثبت و هم منفی ارزیابی کرد، گفت رسیدن به یک حکومت مشروع و معتدل در افغانستان به زمان بیشتری نیاز دارد.

زلمی خلیل‌زاد که در اوج تنش‌ها میان دولت پیشین افغانستان و طالبان، با عنوان نماینده آمریکا در این کشور تعیین شد در برگزاری نشست دوحه میان طالبان و دولت آمریکا نقش کلیدی داشت. این مقام آمریکایی افغانستانی‌الاصل در ماه فوریه ۲۰۲۰ توافق‌نامه دوحه را با طالبان امضا کرد؛ توافقی که زمینه‌ساز تضعیف دولت پیشین افغانستان و تقویت بیشتر طالبان شد. طالبان تا‌کنون به عمده‌ترین موارد این توافق‌نامه عمل نکرده ‌است.

 

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 زلمی خلیل‌زاد در دومین نشست امنیتی اسلام‌آباد گفت خروج آمریکا از افغانستان یک نکته مثبت و یک نکته منفی داشت. او نکته مثبت را پایان جنگ و کنترل کشور به‌وسیله یک گروه یا به گفته او دولت واحد دانست و نکته منفی این خروج را شکل نگرفتن یک دولت مشروع در افغانستان عنوان کرد.

خلیل‌زاد گفت: «طالبان به تعهدش برای ایجاد یک حکومت پس از گفت‌وگو بین افغان‌ها عمل نکرد و نتوانست یک حکومت فراگیر و غیرمتمرکز ایجاد کند.» خلیل‌زاد تاکید کرد دولت کنونی طالبان به‌شدت تمرکزگرا است و همه چیز در انحصار اداره مرکزی طالبان در کابل قرار دارد؛ در حالی که با توجه به تنوع موجود در ساختار این کشور به تمرکززدایی نیاز جدی داریم. نماینده پیشین آمریکا برای افغانستان گفت ایجاد یک حکومت فراگیر در این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد. او گفت: «اگر برای این کار زمان بیشتری نگذاریم، جنگ ۴۰‌ ساله در افغانستان ادامه خواهد یافت.»

در همین حال، قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان نیز با طرفداری از طالبان هشدار داد اگر طالبان در افغانستان نتواند یک حکومت مشروع داشته باشد‌، این کشور به پناهگاه بزرگ تروریست‌ها تبدیل خواهد شد. او گفت: «اگر طالبان در افغانستان شکست بخورد، احتمال تکرار حوادث تروریستی همچون حمله‌های یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ وجود دارد.»

زلمی خلیل‌زاد در‌ حاشیه نشست امنیتی اسلام‌آباد، با قمر جاوید باجوا دیدار کرد. در این دیدار محور اصلی گفت‌و‌گو، وعده خلیل‌زاد مبنی بر تلاش برای ترمیم روابط میان آمریکا و پاکستان بود.

پاکستان سال گذشته نشست امنیتی اسلام‌آباد را به منظور بررسی وضعیت امنیتی منطقه و جهان برپا کرد. این نشست امسال برای دومین بار در حالی برگزار شد که پاکستان در روابطش با آمریکا درگیر چالش است. خلیل‌زاد در دیدار با باجوا به این نکته اشاره کرد و وعده داد برای ترمیم روابط میان این دو کشور اقدام خواهد کرد.

در دومین نشست امنیتی اسلام‌آباد، ۱۷ سخنران از کشورهای مختلف ازجمله آمریکا، ژاپن، چین، هند و برخی از کشورهای اروپایی حضور داشتند.