روش هشانا؛ یهودیان جهان سال نو را جشن می‌گیرند

روش هشانا آغاز ۱۰ روز ابراز توبه در دین یهود است

JEAN PIERRE MULLER / AFP

«روش هشانا»، سال نوی یهودیان که ترجمه عبری آن «ابتدای سال» است، توسط کلیمیان سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

در ایام روش هشانا، یهودیان برای دعا به کنیسه می‌روند و به صدای شیپورهای باستانی (شوفار که از شاخ قوچ ساخته می‌شود) گوش می‌دهند و غذاها و خوراکی‌های نمادین و البته لذیذ صرف می‌کنند.

مراسم سال نوی امسال که در دو روز برگزار می‌شود، از عصر یکشنبه ۲۹ سپتامبر آغاز می‌شود و سه شنبه شب، اول اکتبر، به اتمام می‌رسد.

تاریخ سال نو یهودیان بر مبنای تقویم قمری گریگوری محاسبه می‌شود که با توجه به چرخه ماه و خورشید، هر سال تغییر می‌کند. روش هشانا هر سال در نخستین روز ماه «تیشرِی»، اولین ماه در تقویم یهودیان، برگزار می‌شود. «تیشری» همواره به روزی میان سپتامبر و اکتبر در تقویم گریگوری می‌افتد. 

روش هشانا آغاز ۱۰ روز ابراز توبه در دین یهود است.

اوج این دوره، «یوم کیپور» است که روز مقدس یهودیان برای روزه‌داری و توبه از گناهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای تبریک سال نو به یک فرد یهودی می‌توانید عبارات «شاناتُوا» به معنی سال خوب، یا «شانا تُوا اومتوکا» به مفهوم سال خوب و شیرین را به‌کار گیرید. روش هشانا نه تنها سال نو یهودیان، بلکه تعبیر آنان از خلق جهان هستی است.

 در آیین یهودیت، این باور وجود دارد که هاشم (پروردگار) جهان هستی را در شش روز خلق کرد. یهودیان معتقدند که روز هفتم، روز استراحت خداوند پس از آفرینش جهان هستی و خلق آدم و حوا در روز ششم بوده است. به همین مناسبت، یهودیان روز شنبه (روز هفتم هفته در تقویم یهود) را با عنوان «شبات» (یا سبت) به استراحت (و دعا و اجتناب از برخی کارهای بدنی) می‌گذرانند. 

سازمان موسوم به «شاباد» که یک نهاد ارتدکس یهودیت «حسیدی» است (فرقه‌ای از یهودیت که ریاضت را با تصوف موسوم به «کابالا» ترکیب می‌کند) می‌گوید: «روش هشانا تولد جهان هستی و روزی است که پروردگار آدم و حوا را آفرید و روز نخست سال یهودی است». 

همانند «شبات»، در روش هشانا یهودیان متعهد از دست زدن به برخی کارها، از جمله استفاده از لوازم برقی، رانندگی و نوشتن، خودداری می‌کنند. 

در روزهای روش هشانا، سنت بر این است که یهودیان در مراسم مذهبی کنیسه شرکت کنند.

در صبح هر دو روز جشن سال نو، در مراسم دعا، آهنگ‌هایی با استفاده از «شوفار» (شیپور کوچکی که از شاخ قوچ ساخته می‌شود) نواخته می‌شود. طول مدت نواختن شوفار در روش هشانا متغیر است. «تکیاه» یک نوای طولانی، «شِواریم» سه صدای کوتاه و متوالی، و «ترواه» متشکل از نُه اِستاکاتوُی (نوعی ترکیب‌بندی موسیقایی) کوتاه است. سنت این است که نوای شوفار ۱۰۰ بار در طول روش هشانا شنیده شود.

یکی دیگر از سنت‌های یهودیان در جشن‌های مذهبی روش هشانا، «تَشلیخ» است که از واژه عبری «بیرون افکندن» گرفته شده است.

در مراسمی که نماد دور کردن گناهان است، در روز نخست روش هشانا، مومنان با خواندن دعاهای خاص، خود را به آب (معمولا رودخانه یا جویبار) می‌زنند. بعضی یهودیان در جریان این مراسم تکه‌های نان به آب می‌اندازند، که البته این عمل به گفته «شاباد»، توسط خاخام‌های قرن ۱۴ تقبیح شده است.

صرف برخی خوراکی‌ها، از جمله انواع شیرینی‌جات، نیز از سنت‌های روش هشانا است که به عنوان نماد سالی شیرین در پیش رو، با خانواده و دوستان نزدیک صرف می‌شود. از جمله تنقلاتی که روی میز سال نو یهودیان دیده می‌شود، سیب پوشیده شده با عسل، انار، نان کشمشی گرد و کیک عسلی است. 

یهودیان، همچنین، برای استقبال از سال نو در خانه شمع روشن می‌کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی