ایالات‌ متحده بخشی از ذخایر راهبردی نفتش را آزاد می‌کند

تحلیلگران می‌گویند جو بایدن دریافته است که بحران اوکراین به‌زودی تمام نمی‌شود

کاخ سفید اعلام کرد در مدت شش ماه، روزی یک میلیون بشکه از ذخایر نفت آمریکا آزاد می‌شود‌ـ Patrick T. FALLON / AFP

به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه و افزایش قیمت نفت خام و کاهش عرضه، ایالات متحده آمریکا قصد دارد ذخایر راهبردی نفت خود را آزاد کند. کاخ سفید اعلام کرد در مدت شش ماه، روزی یک میلیون بشکه از ذخایر نفت آمریکا آزاد می‌شود. هم‌زمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از شرکت‌های نفتی خواست برای افزایش عرضه، عملیات حفاری را بیشتر کنند.

بهای نفت آمریکا در معامله‌های آتی برای تحویل در ماه مه، پس از رسیدن به ۹۹ دلار و ۶۶ سنت، حدود ۷ درصد کاهش یافت و سپس، به ۱۰۰ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. در بازارهای روز پنجشنبه، بهای معامله‌های آتی نفت برنت نیز برای تحویل در ماه مه به ۱۰۷ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. در معامله‌های آتی ماه ژوئن هم هر بشکه نفت برنت با قیمت ۱۰۵ دلار و ۱۶ سنت فروش رفت. هر دو شاخص بالاترین درصد سود سه‌ماهه خود را در مقایسه با سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ به ثبت رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله روسیه به اوکراین، بهای نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافت و از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد. تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است، اختلال در عرضه را ایجاد کرد.

آمریکا قصد دارد با آزادسازی ذخایر راهبردی نفت، اختلال ایجاد شده در عرضه را مدیریت کند، اما جان کیلداف، از شرکای موسسه اگن کپیتال ال‌ال‌سی (Again Capital LLC)، به خبرگزاری رویترز گفت که آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه‌ای بایدن به اندازه دو روز تقاضای جهانی نفت است و برای کنترل بازار، باید حجم زیادی از نفت در بازه زمانی طولانی در بازار عرضه شود.

این سومین بار است که ایالات‌ متحده ذخایر راهبردی نفت خود را آزاد می‌کند. بایدن از شرکای آمریکا نیز خواست در آزادسازی ۳۰ تا ۵۰ میلیون بشکه نفت مشارکت کنند. او افزود: «ما باید عرضه را افزایش دهیم، شرکت‌های نفتی که روی چاه‌های بی‌کار نشسته‌اند باید انفعال را کنار بگذارند و شروع به کار کنند.»

احتمال دارد که سایر اعضای سازمان بین‌المللی انرژی نیز برای جبران صادرات نفت روسیه، ذخایر خود را آزاد کنند. سخنگوی وزیر انرژی نیوزلند گفت کشورهای عضو این سازمان قرار است روز جمعه اول آوریل، ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ درباره آزادسازی جمعی ذخایر نفت تصمیم بگیرند. تحلیلگران می‌گویند آمریکا ذخایر نفت خود را آزاد می‌کند چون جو بایدن دریافته است که بحران اوکراین به‌زودی تمام نمی‌شود.

در همین حال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه (اوپک پلاس) در نشست روز پنجشنبه موافقت کردند که به توافق فعلی خود پایبند باشند و هدف تولید ماه مه خود را به میزان ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش دهند. کاهش قیمت‌های اخیر نیز به‌دنبال احتمال کاهش تقاضا در چین اتفاق افتاد. شانگهای قصد دارد محدودیت‌های مربوط به همه‌گیری کرونا را بار دیگر به‌طور گسترده برقرار کند.

بیشتر از اقتصاد