تحریک طالبان پاکستان از آغاز حملات علیه دولت پاکستان خبر داد

در دو حمله جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در خیرپختون‌خواه، هشت نیروی امنیتی پاکستان کشته شدند

شرکت مقامات امنیتی در مراسم تشییع جنازه یک پلیس کشته شده که در حمله تحریک طالبان پاکستان (TTP) در شهر مرزی چمن شته شد، ژانویه ۲۰۲۲- Abdul BASIT / AFP

جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (TTP)، روز چهارشنبه، دهم فروردین، با تدارک دو حمله مرگبار در منطقه تانک خیبر پختون‌خواه و قبایلی وزیرستان جنوبی، هشت نیروی امنیتی پاکستان را کشتند. محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، با انتشار بیانیه‌ای، مسئولیت این حملات را پذیرفت و از آغاز حملات بهاری این گروه به نظامیان پاکستان خبر داد.

روزنامه «دان» پاکستان، به نقل از وقار احمد، افسر پلیس در خیبرپختون‌خواه، نوشت که اعضای تحریک طالبان پاکستان حمله خود به یک تجمع نیروهای امنیتی در منطقه تانک را حوالی ساعت ۳ صبح چهارشنبه آغاز کردند و درگیری چندین ساعت ادامه یافت. در نتیجه تبادل آتش میان اعضای تحریک طالبان پاکستان و نیروهای امنیتی پاکستان در این منطقه، شش نیروی امنیتی پاکستان کشته شدند.

در حمله‌ دیگری که اعضای تحریک طالبان پاکستان هم‌زمان در منطقه مکین وزیرستان جنوبی پاکستان برنامه‌ریزی کردند، دو افسر ارتش پاکستان کشته شدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، در نتیجه این درگیری‌ها در مجموع هشت نیروی امنیتی پاکستان و هفت عضو تحریک طالبان پاکستان کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قمر باجوا، فرمانده ستاد مشترک نیروی زمینی ارتش پاکستان، پس از وقوع این حملات به خیبریختون‌خواه رفت و در مراسم تشییع پیکر سربازان پاکستانی شرکت کرد. باجوا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ارتش پاکستان با هرگونه تهدید تروریستی مقابله می‌کند و به‌زودی آرامش به پاکستان بازخواهد گشت.

در همین حال، در بیانیه محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، بر افزایش حملات به نظامیان پاکستانی تاکید شد. در این بیانیه آمده است: «تهاجم بهاری ما در اولین روز ماه مبارک رمضان از روز یکشنبه یا دوشنبه آغاز می‌شود و نیروهای امنیتی و همدستان آن‌ها را هدف قرار خواهد داد.»

محمد خراسانی افزود: «این عملیات شامل عملیات استشهادی (انتحاری)، حملات کمین، عملیات مین، ضدحمله، حملات تهاجمی، عملیات لیزری و تک‌تیرانداز خواهد بود.»

حملات تحریک طالبان پاکستان که با طالبان افغانستان همدست و متحد دانسته می‌شوند، در هفت ماه گذشته و پس از فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت افزایش یافت. دولت پاکستان در نوامبر ۲۰۲۱، با پادرمیانی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه تروریستی حقانی و وزیر کشور گروه طالبان، مذاکراتی را با طالبان پاکستانی برگزار کرد که به آتش‌بسی یک‌ماهه منجر شد؛ اما دو طرف این آتش‌بس را نقض کردند و دوباره حملات مرگبار به مراکز نظامیان پاکستانی از سر گرفته شد.

مقام‌های پاکستانی از جمله شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان، در ماه‌های اخیر چندین بار گفته‌اند که طالبان پاکستان، ارتش آزادی‌خواه بلوچستان و چند گروه شبه‌نظامی دیگر که در پاکستان حملات تروریستی انجام می‌دهند، در داخل خاک افغانستان پناهگاه دارند. وزیر کشور پاکستان از طالبان افغانستان خواست به تروریست‌هایی که علیه پاکستان اقدام می‎‌کنند، اجازه ندهد در خاک افغانستان فعالیت کنند.

به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ضمن اینکه باعث شد گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان و پاکستان به مقدار زیادی از سلاح‌های به جا مانده از نیروهای خارجی و دولت پیشین افغانستان دست یابند، به آنان برای کسب قدرت نیز امید داد. نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، دسامبر ۲۰۲۱ در پیامی ویدیویی گفت که تحریک طالبان پاکستان بخشی از طالبان افغانستان است که اکنون برای استقرار نظام اسلامی در پاکستان تلاش می‌کند.

طالبان افغانستان تاکنون در مورد حملات مرگبار طالبان پاکستانی به شهرهای مختلف آن کشور اظهارنظر نکرده‌ است. شبکه حقانی که اکنون ساختارهای امنیتی افغانستان در کنترل آن است، با طالبان پاکستان روابط نزدیکی دارد. سران شبکه حقانی از سال‌ها پیش در کنار طالبان پاکستانی در خیبرپختواه‌، وزیرستان شمالی و مناطق مرزی افغانستان و پاکستان مستقر بودند و بسیاری از عملیات‌ها در داخل افغانستان را مشترکا اجرا می‌کردند. این دو گروه تروریستی به همدستی با شبکه القاعده نیز متهم‌اند.