رئیس‌جمهوری چین کشورهای همسایه‌ را به بازسازی افغانستان فراخواند

وزارت خارجه چین روز شنبه اعلام کرد میزبان سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود

میزبانی دور اول این نشست را پاکستان و دور دوم را ایران بر عهده داشت‌ـ GREG BAKER / AFP

رئیس‌جمهوری چین پنجشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) از کشورهای همسایه افغانستان خواست تا برای حمایت از مردم این کشور و ایجاد آینده‌ای روشن برای آنان تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، شی جین پینگ، با ارسال پیامی کتبی به وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان گفت این کشور به نقطه حساسی که به هرج‌ومرج منتهی می‌شود، رسیده است و به کمک فوری نیاز دارد.

وزارت خارجه چین روز دوشنبه ۸ فروردین در پی سفر غیرمنتظره وزیر خارجه این کشور به کابل، اعلام کرد میزبان سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود. میزبانی دور اول این نشست را پاکستان و دور دوم را ایران بر عهده داشت.

رئیس‌جمهوری چین در سومین نشست با حضور وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان، به بحران موجود در این کشور اشاره کرد و گفت افغانستان در این تحول سیاسی چیزهای زیادی را از دست داده است و برای رسیدن به توسعه و ثبات، به کمک فوری نیاز دارد تا از فروپاشی کامل آن جلوگیری شود.

او گفت: «افغانستان همسایه و شریک همه کشورهای شرکت‌کننده در این نشست است و ما یک جامعه‌ با آینده‌ای مشترک را تشکیل می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شی جین پینگ خاطرنشان کرد تنها افغان‌ها نیستند که در آرزوی توسعه و ثبات‌اند، بلکه این خواست همه کشورهای منطقه و جهان است.

چین ازجمله کشورهایی است که در نخستین روزهای به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، روابطش با طالبان را تقویت کرد. هرچند این کشور تاکنون دولت این گروه را به رسمیت نشناخته است، اما با فرستادن کمک‌های بشردوستانه و نیز لابی در نشست‌های جهانی برای آزادسازی پول‌های مسدود‌شده بانک مرکزی افغانستان‌، از طالبان حمایت کرد.

در پیام کتبی شی جین پینگ آمده است هماهنگی و همکاری میان کشورهای همسایه‌ افغانستان نقش سازنده‌ای در کمک به حل بحران در این کشور دارد.

علاوه بر این، رئیس‌جمهوری چین تاکید کرد: «چین همیشه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد و متعهد به حمایت از صلح، ثبات و توسعه این کشور است.»

این نشست در حالی برگزار می‌شود که تاکنون حتی کشورهای همسایه‌ نیز طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند. علاوه بر این، طالبان در ماه‌های اخیر با تکرار رفتارهای ضد حقوق بشری، جامعه جهانی را در مورد تغییر روحیه و رفتار این گروه ناامید کرده است.