نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین آغاز شد

 وزیر خارجه و وزیر معادن و نفت طالبان نیز در این نشست حضور دارند

سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به میزبانی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه، دهم فروردین (۳۰ مارس)، در پکن آغاز شد. مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه، و مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و نفت گروه طالبان، قبل از ظهر چهارشنبه برای شرکت در این نشست وارد چین شدند.

از میان وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان و منطقه، تاکنون حضور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در این نشست تایید شده است.

شاه محمود قریشی قبل‌ازظهر چهارشنبه، با انتشار توییتی، از سفر به چین و ملاقات با وانگ یی، وزیر خارجه چین، و مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، خبر داد.

قریشی افزود که امیدوار است بحث‌های این نشست دوروزه به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند.

توماس وست، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا برای افغانستان، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، و رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی، نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در نخستین نشست هیئت طالبان با وزرای خارجه چین و پاکستان، درباره اهمیت تلاش برای توسعه روابط اقتصادی میان افغانستان و کشورهای منطقه گفت‌وگو شده است.

در این اطلاعیه‌ به نقل از مولوی متقی آمده که او از علاقه‌مندی طالبان به توسعه طرح‌های اقتصادی از جمله پیوستن به پروژه بزرگ یک راه و یک کمربندی خبر داده و همچنین از چین و پاکستان خواسته است در تبدیل افغانستان به مسیر ترانزیت میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی کمک کنند.

قرار است وزرای خارجه ایران، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز به این نشست بپیوندند.

نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سپتامبر ۲۰۲۱، پس از فروپاشی دولت افغانستان، به ابتکار پاکستان راه‌اندازی شد. این نشست به شکل آنلاین و با میزبانی شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، برگزار شد و دومین نشست را وزارت خارجه ایران در تهران میزبانی کرد.

نشست اخیر با تمرکز بر چگونگی تعامل با شرایط جدید در افغانستان، دوام و افزایش کمک‌های بشردوستانه به این کشور و سهم کشورهای منطقه در تعیین وضعیت افغانستان برگزار می‌شود و هرچند کشورهای همسایه افغانستان در مورد برخورد یا تعامل با طالبان که حاکمان کنونی افغانستان‌اند، دیدگاه واحدی ندارند، شرکت‌کنندگان در این نشست تلاش می‌کنند روی نکات مشترک به تفاهم برسند.