بازیکن سابق بریتانیا سرمربی تیم ملی کریکت افغانستان شد

شورای کریکت افغانستان از انتصاب گراهام تورپ، بازیکن پیشین تیم ملی کریکت بریتانیا، به‌عنوان سرمربی تیم ملی کریکت افغانستان خبر داد

-DAVID GRAY / AFP

شورای کریکت افغانستان روز سه‌شنبه ۹ فروردین (۲۹ مارس)، با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک‌ خود از انتصاب گراهام تورپ، بازیکن پیشین تیم ملی کریکت بریتانیا، به‌عنوان سرمربی تیم ملی کریکت افغانستان خبر داد. گراهام تورپ از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۱، به‌نمایندگی از تیم ملی بریتانیا، در بازی‌های ملی و بین‌المللی شرکت کرد.

در بیانیه شورای کریکت افغانستان آمده است گراهام تورپ به‌زودی به بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان ملحق می‌شود و کارش را به‌عنوان سرمربی این تیم آغاز خواهد کرد. شورای کریکت افغانستان تورپ را بازیکنی با‌‌تجربه توصیف و تصریح کرد این بازیکن بریتانیایی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ نیز تجربه مربی‌گری در انگلستان و ولز را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گراهام تورپ در حالی به‌عنوان مربی‌ تیم ملی کریکت افغانستان انتخاب شد که قرار است این تیم در روزهای آتی پنج بازی در برابر تیم کریکت ایرلند داشته باشد و پس از آن، در جام کریکت آسیا در سریلانکا و نیز جام‌ جهانی کریکت بیست آوره شرکت خواهد کرد.

بازی کریکت در افغانستان پیشینه چندانی ندارد؛ پس از مهاجرت‌های افغان‌ها به پاکستان، در زمان جنگ‌های داخلی، این بازی میان افغان‌ها طرفدارانی پیدا کرد و در سال ۱۹۹۵، اولین فدراسیون کریکت افغانستان تاسیس شد.

در دور اول حکومت طالبان، هرچند طالبان انواع ورزش را ممنوع کرده بودند، سرانجام به پذیرفتن کریکت به‌عنوان یک بازی ورزشی تن دادند. کریکت در آن زمان، تنها ورزش مورد تایید طالبان بود.

در دو دهه اخیر، در جمهوری پیشین نیز کریکت افغانستان به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت و با راه یافتن به مسابقات بین‌المللی و کسب موفقیت‌های پی‌در‌پی، در افغانستان به شهرت رسید و زبانزد جهان شد. برخی از بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان، همچون راشد خان، به چهره‌های محبوب میان ورزش‌دوستان جهان مبدل شدند.

بیشتر از ورزش