وزارت خارجه آمریکا: طالبان به تعهدات اساسی‌ خود به جامعه جهانی پایبند نیست

«آزادی بیان و آموزش از ارزش‌های اساسی بشری‌اند و تمام افغان‌ها باید به آن دسترسی داشته باشند»

طالبان در یک هفته اخیر، با صدور دستورهای سختگیرانه، مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی را شوکه کرده‌اند - WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه، هشتم فروردین (۲۸مارس)، با انتشار بیانیه‌ای، به توقف پخش برنامه‌های رسانه‌های بین‌المللی در افغانستان واکنش نشان داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این بیانیه، اقدام‌های اخیر طالبان را نشان‌دهنده پایبند نبودن این گروه به تعهدات اساسی‌ خود به مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی توصیف کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه اعلام کرد که تک‌تک اقدام‌های طالبان چه در مورد بستن مدارس دخترانه و چه توقف پخش رسانه‌های بین‌المللی و محدودیت سفر زنان را کاملا زیرنظر دارد.

در این بیانیه، گروه طالبان چنین خطاب قرار داده شد: «آموزش و آزادی بیان یک حق انسانی است و هر فرد در افغانستان باید از آن برخوردار باشد. این‌ها ارزش‌های غربی یا امتیازهایی به جامعه بین‌المللی نیستند، بلکه حقوقی‌اند که برای یک جامعه صلح‌آمیز و مرفه در افغانستان ضروری‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از رسانه‌های داخلی افغانستان سال‌ها است که با پرداخت حق اشتراک، برنامه‌های تلویزیون‌های بین‌المللی همچون بی‌بی‌سی فارسی، بی‌بی‌سی پشتو، بی‌بی‌سی ازبکی، صدای آمریکا، دویچه وله آلمان و ایران اینترنشنال را برای داخل افغانستان پخش می‌کنند؛ اما طالبان از روز یکشنبه، هفتم فروردین، به مدیران رسانه‌های داخلی افغانستان دستور داد پخش برنامه تلویزیون‌های بین‌المللی را متوقف کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ خود، این اقدام طالبان را گامی برای حرکت دادن افغانستان در مسیر اشتباه عنوان کرد و از طالبان خواست نقض حقوق بشر در این کشور را متوقف کند. در همین حال، دفتر معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) نیز در توییتی، توقف کار رسانه‌های بین‌المللی در افغانستان را یک تحول اندوهناک و یک اقدام سرکوبگرانه جدید علیه مردم این کشور دانست.

طالبان در یک هفته اخیر، با صدور دستورهای سختگیرانه، مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی را شوکه کرده‌اند. طالبان بر خلاف وعده‌هایی که در گفت‌وگو با مقام‌های غربی و سازمان‌‌های بین‌المللی، در مورد فراهم کردن زمینه آموزش دختران در افغانستان، داده بود، روز سوم فروردین، هم‌زمان با باز شدن درهای مدارس، دستور ممنوعیت تحصیل دختران دانش‌آموزان کلاس‌های هفتم تا دوازدهم را صادر کرد.

این تصمیم طالبان، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی فراوانی در پی داشت؛ اما هنوز آشوب به پا شده از بسته شدن مدارس به پایان نرسیده بود که توقف پخش برنامه رسانه‌های بین‌المللی و بستن چهار پایگاه رادیویی در قندهار همراه با بازداشت کارکنان آن فضا را متشنج‌تر و ناامیدانه‌تر کرد. در هفت ماه اخیر، ممانعت از فعالیت آزاد رسانه‌ها، تحمیل نوع پوشش و آرایش برای زنان و مردان، گذاشتن ریش و بستن اجباری دستار، ممانعت از کار زنان در ادارات و ده‌ها دستور دیگر برای مردم از آخرین اقدام‌های اساسی طالبان در زمینه حکومت‌داری‌اند.