دیده‌بان حقوق بشر: ارتش ونزوئلا با شورشیان کلمبیایی همکاری می‌کند

دولت ونزوئلا می‌گوید در تلاش است که همه گروه‌هایی را که در استان آپوره به قاچاق مواد مخدر مشغولند، از میان بردارد

از ماه ژانویه آتش‌بس میان ارتش آزادیبخش خلق کلمبیا و یک گروه شورشی دیگر با نام «فرماندهی مشترک شرق» پایان یافت - Pedro Rances Mattey / AFP

هم‌زمان با شدت گرفتن خشونت‌ها در مناطق دورافتاده مرزی میان ونزوئلا و کلمبیا، دیده‌بان حقوق بشر از انجام عملیات‌های مشترک ارتش ونزوئلا و شورشیان کلمبیایی خبر داد.

به گزارش اسوشیتدپرس، روز دوشنبه، ۲۸ مارس، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که از ماه ژانویه آتش‌بس میان ارتش آزادیبخش خلق کلمبیا و یک گروه شورشی دیگر با نام «فرماندهی مشترک شرق» پایان یافت و با آغاز دور تازه‌ای از درگیری، آدم‌ربایی، و ترور غیرنظامیان، تاکنون بیش از ۳۳۰۰ تن در استان آپوره ونزوئلا و بیش از ۳۸۰۰ تن در استان آراکای کلمبیا آواره شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان در جریان بازدید از استان آراکا کلمبیا شاهد بوده است که گارد ملی ونزوئلا همراه با نیروهای «ارتش آزادیبخش خلق» به روستاهای این منطقه وارد می‌شوند و کسانی را به زور سوار کامیون‌ها می‌کنند و با خود می‌برند. آگاهان محلی به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که اتهام این افراد، همکاری با «فرماندهی مشترک شرق» است. 

وزیر دفاع کلمبیا در ماه فوریه گفت که ارتش ونزوئلا در همدستی با شورشیان ارتش آزادیبخش خلق، می‌کوشد کنترل راه‌های قاچاق مواد مخدر را از سازمان «فرماندهی مشترک شرق» برباید. 

دولت ونزوئلا با رد اتهام هرگونه همکاری با «ارتش آزادیبخش خلق»، اعلام کرد که در حال مبارزه با گروه‌های شورشی کلمبیایی است که در ونزوئلا بی‌ثباتی ایجاد می‌کنند. 

«فرماندهی مشترک شرق» انشعابی از نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا است که با قرارداد صلح این سازمان با دولت کلمبیا در سال ۲۰۱۶ مخالفت کرد. 

دولت ونزوئلا می‌گوید در تلاش است که همه گروه‌هایی را که در استان آپوره به قاچاق مواد مخدر مشغولند، از میان بردارد. اما دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود عملیات نظامی ارتش ونزوئلا را تنها متوجه «فرماندهی مشترک شرق» دانست.