هشدار کی‌یف: مسکو می‌خواهد اوکراین را مثل کره تجزیه کند

رهبر منطقه‌ جدایی‌طلب در شرق اوکراین می‌خواهد برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کند

نیروهای جدای‌طلب وابسته به روسیه در شرق اوکراین- REUTERS/Alexander Ermochenko

روز یکشنبه، ۲۷ مارس (۷ فروردین)، مقامات ارشد اطلاعاتی ارتش اوکراین در کی‌یف گفتند روسیه می‌خواهد اوکراین را به دو بخش تقسیم کند، درست مانند کره شمالی و جنوبی، و قول دادند که برای جلوگیری از هر گونه تجزیه کشور جنگ چریکی «تمام عیاری» راه خواهند انداخت.

این هشدارها درست زمانی مطرح شد که رهبر منطقه‌ای جدایی‌طلب در شرق اوکراین، گفت می‌خواهد برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کند.

لئونید پاسچنیک، رهبر جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک، گفت می‌تواند رای‌گیری را در «سریع‌ترین زمان» برگزار کند و از رای‌دهندگان بپرسد که آیا موافق پیوستن این منطقه به روسیه هستند یا خیر.

روسیه از شورشیان جدایی‌طلب لوهانسک و مناطق همسایه دونتسک، از زمان شروع شورش در این مناطق در سال ۲۰۱۴، یعنی مدت کوتاهی پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به مسکو، حمایت کرده است و مسکو روز ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، درست پیش از حمله به اوکراین، استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخت.

مردم کریمه هم با اکثریت قاطع به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای داده بودند، اما بسیاری از کشورهای جهان آن را به رسمیت نشناختند.

کایرایلو بودانوف، رئیس بخش اطلاعات ارتش اوکراین، در پاسخ به این اقدام گفت مسکو می‌کوشد اوکراین را به دو نیمه تقسیم کند.

بودانوف گفت: «در واقع، این تلاشی برای ایجاد کره شمالی و جنوبی در اوکراین است.» او پیش‌بینی کرد که ارتش اوکراین نیروهای روسی را عقب خواهند راند.

«علاوه بر این، فصل حملات چریکی اوکراین به زودی آغاز خواهد شد. آن وقت تنها یک وضعیت احتمالی برای روس‌ها باقی خواهد ماند: چگونه جان به‌در برند.»

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز صحبت‌ها درباره برگزاری همه‌پرسی در شرق اوکراین را رد کرد.

اولگ نیکولنکو در مصاحبه با رویترز گفت: «هر گونه همه‌پرسی تقلبی در مناطقی که موقتا اشغال شده‌اند، باطل و پوچ است و اعتبار قانونی ندارد.»

روز جمعه، ۲۵ مارس (۵ فروردین)، رهبران ارتش روسیه در تغییر تاکتیک آشکاری، اعلام کردند که تلاش‌ خود را بر خارج کردن منطقه دونباس شرقی از تصرف اوکراین متمرکز خواهند کرد.

مسکو در مذاکرات با اوکراین که ادامه دارد، از این کشور خواست حاکمیت روسیه بر کریمه، و استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک را نیز به رسمیت بشناسد. بیانیه پاسچنیک می‌تواند نشانگر تغییر در مواضع روسیه باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، غرب را به شجاعت نداشتن متهم کرد و هواپیمای جنگنده و تانک‌‌ درخواست کرد تا بتواند از پس دفاع در جنگی فرسایشی برآید.

آقای زلنسکی گفت، حملات موشکی روسیه غیرنظامیان را می‌کشد و به مهلکه می‌اندازد، اما غرب سرگرم «موضع‌گیری‌های پینگ‌پنگی در این باره است که چه کسی و چگونه باید جت‌ها و سایر سلاح‌های دفاعی را به ما تحویل دهد».

آقای زلنسکی در ساعات اولیه روز یکشنبه، ۲۷ مارس (۷ فروردین)، در یک سخنرانی ویدیویی با اشاره به شهر محاصره شده‌ای در جنوب کشور که دستخوش بزرگ‌ترین محرومیت‌ها و وحشت‌های جنگی شده است، گفت: «امروز با مدافعان ماریوپل صحبت کردم. دائما با آن‌ها در تماس هستم. عزم، قهرمانی، و استحکام آن‌ها شگفت‌آور است. ای کاش آن‌هایی که ۳۱ روز تمام، دارند به این فکر می‌کنند که چگونه جت‌ها و تانک‌ها را به ما تحویل بدهند، یک درصد از شجاعت آن‌ها را داشتند.»

حمله روسیه به اوکراین در بسیاری از مناطق به بن‌بست رسیده است و در مواجهه با مقاومت اوکراینی‌های تقویت شده با جنگ‌افزارهای دریافتی از بریتانیا، ایالات متحده، و سایر متحدان غربی، دچار تزلزل شده است.

جت‌های جنگی تاکنون جزو کمک‌های غرب نبوده است و با پیشنهاد انتقال هواپیماهای لهستان به اوکراین از طریق ایالات متحده نیز به دلیل نگرانی‌های ناتو از درگیر شدن با روسیه، مخالفت شد.

آقای زلنسکی هم در واکنش، این سوال را مطرح کرد: «پس مسئول جامعه اروپا-آتلانتیک کیست؟ همچنان مسکو است، به لطف روش‌های ارعابی که دارد؟ شرکای ما باید کمک به اوکراین را افزایش دهند.»

وزارت دفاع بریتانیا روز یکشنبه، ۲۷ مارس (۷ فروردین) اعلام کرد که با توجه به آن که پاتک‌های محلی باعث مختل شدن تلاش‌های روسیه برای  سازماندهی مجدد نیروها شده است، میدان نبرد در سراسر شمال اوکراین همچنان دستخوش سکون است.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، ظاهرا نیروهای روسیه در پی محاصره آن دسته از نیروهای اوکراین هستند که به مقابله مستقیم با مناطق جدایی‌طلب شرق این کشور مشغولند.

سرلشکر ایگور کناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، روز یکشنبه گفت که این کشور برای حمله به یک انبار سوخت و یک کارخانه تجهیزات جنگی در لویو از موشک‌های کروز هوا به زمین استفاده کرده است.

او گفت در حمله دیگری، انبار موشک‌های ضدهوایی در پلستسکه، درست در غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین، با موشک‌های دریا به زمین نابود شد.

این حملات هم‌زمان با پایان یافتن سفر آقای بایدن به لهستان انجام گرفت. رئیس جمهوری آمریکا در این سفر با وزرای دفاع و خارجه اوکراین دیدار کرد، از نیروهای ایالات متحده بازدید کرد، و با پناهجویان جنگ ملاقات کرد.

او پیش از ترک لهستان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را به شدت محکوم کرد و گفت: «محض رضای خدا، این مرد نباید در قدرت باقی بماند.»

کاخ سفید توضیح داد که منظور او تغییر فوری حکومت در مسکو نبود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه گفت واشنگتن هیچ راهبردی برای تغییر حکومت روسیه ندارد و منظور بایدن صرفا این بود که پوتین نباید «از توان اقدام به جنگ» علیه اوکراین یا هر کشور دیگری برخوردار باشد.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هم گفت آینده روسیه «ربطی به تصمیم‌گیری بایدن ندارد.»

او افزود: «اگر بخواهیم از کلمات مودبانه استفاده کنیم، این سخنان و فرازهای مربوط به روسیه حیرت‌انگیز است. او نمی‌فهمد که جهان در ایالات متحده و بخش اعظم اروپا خلاصه نمی‌شود.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، کوشید از اظهارات بایدن تبری بجوید و در مصاحبه با شبکه ۳ تلویزیون فرانسه گفت: «من چنین واژه‌هایی به‌کار نمی‌بردم، چون به گفت‌وگو با رئیس جمهوری پوتین ادامه می‌دهم.»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز یکشنبه هشدار داد که شهر محاصره شده ماریوپل در اوکراین در حال تبدیل شدن به «حلب دوم» است و «جنگ محاصره‌ای» روسیه علیه شهرها «تر و خشک را با هم می‌سوزاند».

لودریان که آشکارا خشمگین بود، گفت: «غیرنظامیان کشتار می‌شوند، نابود می‌شوند، و درد و رنج هولناک است.»

© The Independent

بیشتر از جهان