طالبان پخش برنامه‌های رسانه‌های خارجی در افغانستان را ممنوع کرد

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان این اقدام طالبان را ناامیدکننده خواند

طالبان پس از به قدرت رسیدن، همواره کوشیده است کنترل رسانه‌های خصوصی در افغانستان را در دست داشته باشد - WAKIL KOHSAR / AFP

طالبان پخش برنامه‌های رسانه‌های خارجی در افغانستان را ممنوع کرد و به تمام رسانه‌های خصوصی در افغانستان هشدار داد که پس از این حق ندارند برنامه‌های رسانه‌های خارجی را در این کشور پخش کنند.

شماری از مسئولان رسانه‌های خصوصی در افغانستان تایید کردند که طالبان با فرستادن نامه‌ای به آنان تاکید کرده است که پس از این برنامه‌های رسانه‌های خارجی نباید پخش شود.

این اقدام طالبان در حالی صورت می‌گیرد که از چند سال پیش، برنامه‌های خبری تلویزیون ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، بی‌بی‌سی پشتو، بی‌بی‌سی ازبک و صدای آمریکا از طریق رسانه‌های خصوصی در افغانستان منتشر می‌شدند. بی‌بی‌سی خبر داد که حکومت سرپرست طالبان پخش برنامه‌های این تلویزیون از طریق رسانه‌های محلی افغانستان را ممنوع کرده و پخش برنامه خبری پشتوزبان بی‌بی‌سی که چند سالی است از طریق تلویزیون شمشاد انجام می‌شد، پس از این دستور طالبان، از شامگاه یکشنبه، هفتم فرودین، متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تاکنون هیچ دستور رسمی در زمینه توقف پخش برنامه‌های رسانه‌های خارجی در افغانستان صادر نکرده و این دستورها به مدیران رسانه‌های خصوصی افغانستان که با پرداخت حق پخش، برنامه‌های تلویزیون‌های خارجی را منتشر می‌کردند، بیشتر شفاهی یا کتبی ارسال شده است. از عصر یک‎شنبه، پخش برنامه‌های تمامی رسانه‎‌های خارجی در افغانستان متوقف شد.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، تصمیم طالبان مبنی بر جلوگیری از پخش برنامه‌های رسانه‌های خارجی در افغانستان را ناامیدکننده خواند. یوناما، شامگاه یکشنبه در توییتی نوشت که طالبان به رسانه‌های افغانستان دستور داده‌اند تا از پخش برنامه‌های رسانه‌های بین‌المللی خودداری کنند. سازمان ملل این کار طالبان را یک اقدام سرکوب‌کننده در برابر مردم افغانستان توصیف کرد.

طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، همواره کوشیده است کنترل رسانه‌های خصوصی در این کشور را در دست داشته باشد. حالا رسانه‌های مستقر در خارج از افغانستان که به فشارهای طالبان تن در نداده‌اند، با تصمیم طالبان مبنی بر توقف پخش در افغانستان مواجه شده‌اند. این گروه برای تمامی رسانه‌های فعال در داخل افغانستان مقررات سختگیرانه وضع کرده‌ است و مدیران و خبرنگاران رسانه‌ها نمی‌توانند مطالب یا گزارش‌هایی علیه طالبان منتشر کنند.