غرفه افغانستان در اکسپو ۲۰۲۰: مردم هنوز اینجا هستند

سازمان دهندگان نمایشگاه تصمیم گرفتند که این مکان را به غرفه‌ای برای مردم افغانستان تبدیل کنند

زمانی که در اول اکتبر سال ۲۰۲۱ درهای اکسپو دبی به روی بازدیدکنندگان باز شد، یک سالن همچنان خالی و بدون برنامه رها شده بود.

سرنوشت غرفه افغانستان تحت تاثیر تحولات تلخ منطقه‌ای و بازگشت طالبان به قدرت در کابل در ۱۵ اوت، نامعلوم بود. تا یک هفته پس از افتتاح اکسپو ۲۰۲۰، هنوز مشخص نبود که آیا مردم افغانستان که دست‌به‌گریبان مشکل بزرگی در داخل مرزهای خود بودند، می‌توانند در این نمایشگاه بین‌المللی نماینده‌ای داشته باشند یا خیر.

 درحالی‌که پرچم سه‌رنگ رسمی افغانستان (نه پرچم سفید طالبان) در ورودی نمایشگاه در ابتدای صف پرچم‌ها در اهتزاز بود، سرانجام سازمان دهندگان نمایشگاه تصمیم گرفتند که این مکان را به غرفه‌ای برای مردم افغانستان تبدیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شش ماه پس‌ازآن تاریخ و در آخرین روزهای برگزاری اکسپو ۲۰۲۰، غرفه افغانستان پر از بازدیدکننده است و دیوارها و میزها پر از کالاها و صنایع‌دستی منحصربه‌فرد افغان. این امر به همت تاجر مهاجر، محمدعمر رحیمی و خانواده‌اش میسر شد.

خانواده رحیمی که در زمان حمله شوروی به افغانستان در دهه ۱۹۷۰ کشور خود را ترک کردند و به اتریش رفتند، صاحب کسب‌وکاری در زمینه صنایع‌دستی در وین هستند.

ادریس رحیمی ۲۵ ساله که به همراه پدر، عمو، و عموزاده اش در چند ماه گذشته در غرفه افغانستان حضور داشته است، به ایندیپندنت فارسی گفت: «خانواده من این شانس و افتخار را داشته تا در اکسپو ۲۰۲۰ دبی غرفه‌ای را سازماندهی و راه‌اندازی کند. همه‌چیز در اکتبر سال ۲۰۲۱ آغاز شد. در ابتدای آغاز به کار اکسپو به دلیل مشکلات و درگیری‌های سیاسی، افغانستان در آن حضور نداشت. به‌این‌ترتیب خانواده من فرصت یافت تا در اینجا غرفه‌ای را راه‌اندازی و اداره کند. پس من، پدرم، عمو، و پسرعمویم به دبی آمدیم تا غرفه را باز کنیم و کارهای آن را نهایی کنیم. ما تنها ۴۸ ساعت فرصت داشتیم تا تعداد زیادی صنایع‌دستی، قطعات سوزن‌دوزی شده، لباس‌های سنتی از قرن هجدهم، و کت‌های دست‌دوز زیبای مردانه و دیگر چیزها را جابه‌جا کنیم.»

هفت قسمت مختلف در این غرفه برپا شد: زعفران، خشکبار، شال‌های دست‌دوز، کت‌وشلوار، لاجورد، و فرش زیبای افغانستان که در سراسر جهان شناخته‌شده و ارزشمند است.

ادریس درباره تجربه خود در این چند ماه گفت: «طی زمانی که در این غرفه بوده‌ام، تجربیات و دوستی‌های زیادی به دست آورده‌ام. به دیگران درباره داستان خانواده‌ام و افغانستان و البته شرایط سیاسی افغانستان توضیح می‌دهم. وقتی از من درباره وضعیت سیاسی افغانستان و درگیری‌های موجود می‌پرسند، با یک جمله ساده پاسخ می‌دهم: افغانستان محل درگیری‌های سیاسی زیادی بوده است، اما درنهایت این مردم و ملت افغانستان هستند که باقی می‌مانند، و که باید برای آینده‌ای طولانی و روشن برای مردم افغان روی آن‌ها تمرکز کرد. من سرشار از امید و لذت هستم که افغانستان در اکسپو حضور داشت که نشانه‌ای از این است که مردم افغانستان هنوز اینجا هستند و فرهنگ خود را در سراسر جهان به نمایش می‌گذارند.»

غرفه افغانستان بازدیدکنندگان زیادی داشت؛ از جمله بسیاری از مردم افغانستان، که با آرزوی بازگشت صلح پایدار به کشورشان به این غرفه سر زدند.

یکی از نکات قابل توجه درباره غرفه افغانستان، علاقه مجموعه‌داران به جمع‌آوری نشان این کشور در اکسپو بود. هر غرفه یک نشان کوچک با علامت و پرچم کشور و یک مهر ویژه برای بازدیدکنندگان طراحی کرده بود. نشان افغانستان (با زمینه آبی تیره و نشان ملی طلایی) یکی از نشان‌های بسیار محبوب و مورد توجه مجموعه‌داران است.

بیشتر از جهان