نشست نقب در اسرائيل؛ همگرایی در رویارویی با ایران

گفت‌وگوهای این نشست احتمالا بر دو موضوع ایران و همکاری‌ در حوزه انرژی متمرکز خواهد بود

سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه درحالی صورت می‌گیرد که کشورهای منطقه درباره چگونگی پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرده‌اند- OLIVIER DOULIERY/ AFP

در یک نشست بی‌سابقه، وزیران خارجه کشورهای اسرائيل، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و مصر، در استراحتگاهی در کیبوتص سده‌بوکر در صحرای نقب اسرائيل گرد هم می‌آیند.

به گزارش هاآرتص، در این نشست که درچارچوب کشورهای امضاکننده پیمان ابراهیم برگزار می‌شود، مصر و اردن به صورت رسمی دعوت نیستند. اسرائيل از قاهره و امان خواسته است نمایندگانی به این نشست بفرستند، اما به دلیل احتمال رد دعوت از سوی یکی از کشورها، دعوتنامه رسمی ارسال نشد. سامی شکری، وزیر خارجه مصر، در این نشست مشارکت می‌کند، اما به نظر می‌رسد که اردن نماینده‌ای به آن نمی‌فرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود که گفت‌وگوهای «نشست نقب» بر دو موضوع ایران و همکاری‌ در حوزه انرژی، به‌ویژه گاز طبیعی، متمرکز باشد. اگرچه هنوز دستاوردهای احتمالی این نشست نامعلوم است، یک مقام اسرائیلی اهمیت این نشست را در تحقق آن دانست و گفت، نشست وزیران خارجه کشورهای منطقه در اسرائيل و با پشتیبانی ایالات متحده، پیامی روشن به ایران می‌رساند. مقام‌های اسرائيلی امیدوارند که این نشست به همکاری‌های بیشتری میان شش کشور بینجامد.

ایده این نشست نخستین‌بار هنگام بازدید یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائيل، از ایالات متحده در ماه ژوئن گذشته مطرح شده بود، اما برنامه‌ریزی برای برگزاری آن از هفته گذشته آغاز شد. وزیر خارجه اسرائیل با استفاده از فرصت سفر منطقه‌ای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، به خاورمیانه، شخصا از وزیران خارجه دیگر کشورها برای حضور در این نشست دعوت کرد. سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایالات متحده به خاورمیانه درحالی صورت می‌گیرد که کشورهای این منطقه درمورد چگونگی پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیمان ابراهیم به ابتکار دونالد ترامپ، رئيس جمهوری پیشین ایالات متحده، در سال ۲۰۲۰ به عادی‌سازی روابط کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، و مراکش با اسرائيل منجر شد. مصر پیش‌تر و از زمان توافقنامه کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸ اسرائيل را به رسمیت ‌شناخته بود.