اعتراض ایران به توافق گازی عربستان و کویت: غیرقانونی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که «حق خود را برای بهره‌برداری از میدان مشترک گازی محفوظ می‌دانیم»

«قرارداد گازی عربستان و کویت تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته است و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست» - petroiran

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به خبر توافق جدید میان عربستان سعودی و کویت، آن را غیرقانونی دانست.

به گزارش ایسنا، خطیب‌زاده با بیان این که میدان گازی الدوره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد، افزود: «بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی هرگونه اقدام در بهره‌برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود بنابراین اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است.»

او با اشاره به این که قرارداد گازی عربستان و کویت تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست، تاکید کرد: «آماده‌ایم در مورد چگونگی بهره‌برداری از این میدان مشترک با کویت و عربستان سعودی وارد مذاکره شویم.»

او افزود: «همچنین آمادگی داریم همزمان در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت در رابطه با تحدید حدود فلات قاره مذاکرات دوجانبه را ادامه داده و در خصوص مشخص کردن نقطه ثلاثه (سه‌گانه) بین سه کشور مذاکرات سه جانبه‌ای را آغاز کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال اضافه کرد که ایران حق خود را برای بهره‌برداری از میدان مشترک گازی الدوره محفوظ می‌دارد.

اعتراض ایران پس از آن انجام می‌شود که روز سه‌شنبه دوم فروردین، عربستان سعودی و کویت به منظور طرح توسعه میدان گازی مشترک الدوره در آب‌های خلیج‌فارس توافقنامه‌ای به امضا رساندند؛ میدانی که بخشی از آن به نام میدان گازی آرش، در مالکیت ایران است. این میدان گازی در استان هرمزگان، در سال ۱۳۴۶ کشف و بهره‌برداری از آن در سال ١٣٩١ آغاز شد.

بر اساس توافق جدید عربستان و کویت، شرکت عملیات مشترک الخفی که یک شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک آرامکو و شرکت کویتی نفت خلیج‌ است، برای مطالعات مهندسی به منظور توسعه این میدان گازی مطابق با فناوری‌های مدرن، کنسرسیومی تشکیل می‌دهد.
به گزارش عرب‌نیوز، طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود از این میدان گازی روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز طبیعی و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی برداشت شود که این تولید قرار است به طور مساوی میان دو طرف تقسیم شود.

این میدان گازی بزرگ چندین سال است که به محل جدال کشورهای ایران، عربستان و کویت تبدیل شده است. پیش از این نیز در سال ۱۳۹۸، مذاکراتی جدی میان عربستان و کویت درباره این میدان گازی مشترک انجام شد. از سوی دیگر، مذاکره بر سر این میدان سال‌ها است که یکی از موضوع‌های گفت‌وگوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و کویت است.