نگرانی سازمان همکاری شانگهای از وضعیت امنیتی افغانستان

در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در ماه ژوئیه، وضعیت افغانستان بررسی خواهد شد

اکنون که بیش از هفت ماه از سلطه طالبان بر این کشور می‌گذرد، نگرانی از وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی در این کشور بیشتر می‌شود - WAKIL KOHSAR / AFP

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای، وضعیت موجود افغانستان را نگران‌کننده خواند و گفت صلح و ثبات در افغانستان تاثیری مستقیم بر امنیت تمامی کشورهای عضو این سازمان دارد.

خبرگزاری تاس روسیه به نقل از ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گزارش داد که وضعیت امنیتی در افغانستان خوب نیست و کشورهای عضو این سازمان را نگران‌ کرده است.

مینگ تاکید کرد که باید به وضعیت نامناسب امنیتی افغانستان رسیدگی شود، چون در صورت دوام بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان، کشورهای عضو سازمان نیز آسیب خواهند دید.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای، با تاکید بر حل بحران افغانستان از طریق گفت‌وگو افزود: «از دیدگاه سازمان همکاری شانگهای، مسئله افغانستان از طریق دیپلماتیک ‌حل‌ شدنی است.»

ژانگ مینگ از برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان تا چند ماه آینده خبر داد و گفت در این نشست در مورد وضعیت افغانستان بحث خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مینگ افزود: «سازمان همکاری شانگهای قرار است در ماه ژوئیه سال جاری برای رسیدگی به وضعیت کنونی افغانستان، نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان را برگزار کند. در این نشست در مورد وضعیت افغانستان گفت‌وگوهایی انجام می‌شود.»

اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای شامل کشورهای هند، پاکستان، چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است و افغانستان، ایران، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان‌اند.

سازمان همکاری شانگهای در حالی نگرانی‌اش را در مورد وضعیت کنونی افغانستان ابراز می‌کند که دولت پیشین این کشور در ۲۴ مرداد سال ۱۴۰۰ به دست طالبان سقوط کرد.

اکنون که بیش از هفت ماه از سلطه طالبان بر این کشور می‌گذرد، نگرانی از وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی در این کشور بیشتر می‌شود. سران طالبان از زمان به قدرت رسیدن در افغانستان تا اکنون به هیچ‌یک از پیش‌شرط‌‎های جامعه جهانی به‌ویژه همسایه‌هایشان در مورد وضعیت بد امنیتی، سیاسی و اقتصادی افغانستان توجه نکرده‌اند و تاکید می‌کنند که جنگ در افغانستان پایان ‌یافته و امنیت در سراسر افغانستان تامین شده است.

طالبان در حالی این ادعا را در رسانه‌های تحت کنترلش برجسته می‌کند که در هفت ماه گذشته، هفت گروه نظامی برای مبارزه علیه این گروه در بخش‌های مختلف افغانستان اعلام موجودیت کرده‌اند.