دیده‌بان حقوق بشر: برخورد نرم با طالبان روش مناسبی نبود

دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحریم‌ها علیه طالبان را برگرداند

قرار است نشست شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به تعطیلی کلاس‌های هفتم تا دوازدهم مدارس دخترانه، روز جمعه ۵ فروردین برگزار شود- Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

جمعه ۵ فروردین (۲۵ مارس)، هدر بار، مسئول بخش حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر، با انتشار توییتی، برخورد نرم با طالبان را گزینه‌ای ناموفق دانست و تاکید کرد نیاز است تا در برخورد با طالبان سختگیری و فشار بیشتری اعمال شود. دیده‌بان حقوق بشر همچنین خواهان بازگشت تحریم‌ها علیه رهبران طالبان شد.

در پی تخطی طالبان از تعهدشان به بازگشایی مدارس دختران، دیده‌بان حقوق بشر از سازمان ملل متحد خواست تا تحریم‌های ۱۵ عضو برجسته طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، و امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، را بازگرداند. این افراد از ۲۱ دسامبر به‌ مدت ۹۰ روز مشمول معافیت‌های تحریمی شده بودند. اکنون که این بازه زمانی به پایان رسیده است، دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد تا این معافیت را تمدید نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدر بار در صفحه توییترش نوشت: «رفتار نرم با طالبان نتیجه نداد. به نظر می‌رسد پایان دادن به معافیت از تحریم‌ها، موثرتر باشد.» او تاکید کرد برگزاری جلسه با طالبان بدون حضور دست‌کم ۵۰ درصدی زنان، باید ممنوع شود.

قرار است نشست شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به تعطیلی کلاس‌های هفتم تا دوازدهم مدارس دخترانه، روز جمعه ۵ فروردین برگزار شود. دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در این نشست، تحریم‌ها علیه رهبران طالبان را برگردانند و اجازه سفر به خارج از کشور، شرکت در جلسات در سطوح بالا، تصویربرداری از جلسات و استفاده از تشریفات دیپلماتیک را به آنان ندهند.

هرچند طالبان در نشست‌های بین‌المللی تعهد داده بودند مدارس دخترانه بازگشایی شوند، تعطیلی مجدد مدرسه‌ها برای دانش‌آموزان کلاس ششم به بالا واکنش شدید جامعه جهانی را برانگیخت و طالبان را در جایگاه تعهدشکنی قرار داد.