اقامت موقت ۸۰ هزار ایرانی در ترکیه تمدید نمی‌شود

دولت ترکیه می‌گوید حضور مهاجر باید برای ما منفعت داشته باشد

آمار اداره مهاجرت ترکیه حاکی از آن است که حدود ۱۱۵ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند- AFP

ترکیه قصد دارد قانون محدودیت اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی اتباع خارجی را که با شروع همه‌گیری کرونا معلق کرده بود، دوباره اجرا کند. اقامت ۸۰ هزار ایرانی در ترکیه از نوع موقت و توریستی است و این افراد در پی اجرای قانون جدید یا باید در ترکیه سرمایه‌گذاری کنند یا از این کشور بروند.

در سال ۲۰۱۹، تغییراتی در قانون «اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی» ترکیه به وجود آمد که به موجب آن، اخذ و تمدید اقامت توریستی یک‌ ساله و دو ساله اتباع خارجی در این کشور محدود می‌شد. بر اساس این مصوبه، قرار بود تسهیلات اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی فقط به اتباع کشورهای اروپایی، روسیه و چین اختصاص پیدا کند.

با شروع همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی، دولت ترکیه اعلام کرد که این قانون را به صورت موقت تعلیق می‌کند و در پی آن اقامت توریستی بسیاری از ایرانیان ساکن ترکیه تمدید شد. بسیاری هم موفق شدند اقامت جدید بگیرند؛ حالا اسماعیل چاتاکلی، معاون وزیر کشور ترکیه، اعلام کرده است که دوره جدید محدودیت‌ها در خصوص نحوه اخذ اقامت موقت توریستی آغاز می‌شود.

یک منبع آگاه در اداره مهاجرت ترکیه هم به خبرگزاری آناتولی گفت که صدور و تمدید اقامت‌های توریستی محدود شده است.

به گفته فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه، نیز حدود ۹۰ درصد تقاضاها برای اخذ و تمدید اقامت موقت توریستی پذیرفته نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آمار اداره مهاجرت ترکیه، حدود ۱۱۵ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند؛ نزدیک به ۱۰هزار نفر از این افراد اقامت دانشجویی، چهار هزار نفر اقامت خانواده و ۹۵هزار نفر اقامت موقت دارند که اقامت ۸۰ هزار نفر از آنان توریستی است. این افراد مشمول قانون جدید می‌شوند.

در سال ۲۰۱۹، وقتی‌ قانون محدودیت اخذ و تمدید اقامت توریستی ترکیه در زمان کوتاهی اجرا شد، بسیاری از ایرانیان به دلیل اینکه نمی‌خواستند به کشور خود بازگردند، مجبور شدند در ترکیه خانه بخرند یا سرمایه‌گذاری کنند. دولت ترکیه به افرادی که ۲۵۰ هزار دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، کارت شهروندی می‌دهد و به افرادی که کمتر از این مبلغ سرمایه‌گذاری کنند یا خانه‌ می‌خرند اقامت موقت توریستی داده می‌شود.

با این حال، طی سال‌های گذشته بسیاری از ایرانیان در ترکیه فقط با اجاره خانه موفق شدند اقامت موقت توریستی اخذ یا آن را تمدید کنند؛ اما آن‌طور که چایاباتماز می‌گوید، از این‌ پس مجوزهای اقامت‌ جدید فقط شش‌ماهه صادر می‌شوند و اقامت‌های قبلی هم تمدید نخواهند شد.

او گفت: «دولت ترکیه می‌گوید اقامت بلندمدت توریست در این کشور باید برای دولت منافعی به همراه داشته باشد و این امر صرفا می‌تواند اهداف آموزشی و سرمایه‌گذاری داشته باشد.»

نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه به دارندگان و متقاضیان اقامت توریستی در ترکیه توصیه کرد برای تمدید اقامت خود یکی از سه راه خرید ملک، تحصیل یا ثبت شرکت را انتخاب کنند.

برای تعداد زیادی از ایرانیان ساکن ترکیه انتخاب هیچ‌یک از این سه راه امکان‌پذیر نیست؛ زیرا چنین اقدام‌هایی به سرمایه نیاز دارد. با این حال، نگرانی درباره احتمال تمدید نشدن اقامت موقت توریستی در دو سال گذشته موجب شد ایرانیان در ماه‌های متوالی در صدر خریداران خارجی خانه در ترکیه قرار بگیرند.

با اجرای قانون جدید، احتمالا آمار خرید خانه ایرانیان در ترکیه در ماه‌های آتی، چند برابر می‌شود.