بازماندن از جام جهانی به «افسردگی ملی» در ایتالیا منجر شد

قهرمان چهار دوره جام جهانی با شکست در مقابل تیم ملی مقدونیه از حضور در رقابت‌های جام جهانی محروم شد

این نخستین بار از ۶۰ سال پیش تاکنون است که تیم فوتبال ایتالیا امکان حضور در رقابت‌های جام جهانی را ندارد‌ـ ALBERTO PIZZOLI / AFP

بازماندن تیم‌ ملی فوتبال ایتالیا از حضور در رقابت‌های جام جهانی علاقه‌مندان فوتبال در این کشور را به‌شدت افسرده کرد. رسانه‌هایی ایتالیایی نیز از این اتفاق با ‌عنوان «فاجعه» یاد می‌کنند.

تیم ملی فوتبال ایتالیا کمتر از ۱۰ ماه پیش قهرمانی‌اش در رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ جشن گرفت، اما روز پنجشنبه ۲۴ مارس در بازی پلی‌آف جام جهانی با نتیجه یک بر صفر در مقابل تیم ملی فوتبال مقدونیه شکست خورد تا از حضور در رقابت‌های جام جهانی قطر محروم شود.

این دومین بار از ۶۰ سال پیش تاکنون است که تیم فوتبال ایتالیا امکان حضور در رقابت‌های جام جهانی را نمی‌یاید. علاقه‌مندان فوتبال در ایتالیا این روزها در شوک عجیبی به‌سر می‌برند، چراکه تیم فوتبال این کشور همواره یکی از مدعیان جام جهانی بود و تاکنون چهار مرتبه این جام را به خانه برده است. علاوه بر آن دو بار نیز نایب ‌قهرمان شد، یک‌بار مقام سوم و یک‌بار هم‌ رتبه چهارم را در این مسابقات کسب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تیم با قهرمانی پیاپی در سه دوره جام جهانی در سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۵۰ بیش از دیگر کشورها موفق شد جام جهانی را در خانه خود نگه دارد. علاوه بر آن دو مرتبه نیز در سال‌های ۱۹۶۸ و ۲۰۲۰ موفق شد قهرمان جام ملت‌های اروپا شود.

محرومیت حضور در جام جهانی با وجود چنین کارنامه‌ای، سوال‌ها و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و شهروندان ایتالیایی و رسانه‌های این کشور درباره چرایی بازماندن تیم ملی فوتبال‌ از جام جهانی، تحلیل‌های متفاوت و مختلفی را ارائه می‌کنند. برخی وضعیت اقتصادی این کشور را موثر می‌دانند و برخی نیز به عملکرد تیم و مربی انتقاد دارند.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش وضعیت کنونی ایتالیا پس از محرومیت از حضور در جام جهانی را به «افسردگی ملی» تشبیه کرد و نوشت که رسانه‌های ایتالیا این اتفاق را «تحقیر و فاجعه» می‌خوانند.

به عقیده آنان تیم ملی فعلی ایتالیا نسبت به تیم‌های پیشین ضعیف‌تر است و امکان موفقیت آن در جام جهانی هم بسیار کم بود. این گزارش می‌افزاید که مردم ایتالیا به وضعیت اقتصادی موجود اعتراض دارند و می‌گویند با گذشت سال‌ها هیچ بهبودی حاصل نشده است.

سوی دیگر ماجرا دولتمردان این کشور قرار دارند که انتظار داشتند حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی برای ایتالیا رونق اقتصادی و افزایش امید به همراه داشته باشد. همه این امیدها با شکست شوکه‌ کننده ایتالیا در مقابل سوئد به یاس تبدیل شد.

بیست‌و‌دومین دوره جام جهانی فوتبال از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر) در قطر برگزار می‌شود.

بیشتر از ورزش