تظاهرات در اندونزی علیه اسلامی کردن قوانین

ممنوعیت رابطه جنسی خارج از ازدواج از جمله موارد مورد اعتراض است

تظاهرات در اندونزی، ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹- Juni Kriswanto / AFP

روز چهارشنبه، در سومین روز متوالی اعتراضات دانشجویان و فعالان مدنی علیه یکسری از قوانین و اصلاحات جدید جنجالی، پلیس در خیابان‌های اندونزی با گاز اشک‌آور به روی معترضان آتش گشود.

طبق آمار رسمی، هزاران دانشجو هنگام تلاش برای رسیدن به ساختمان پارلمان در جاکارتا پایتخت اندونزی، با پلیس درگیر شدند. این مکان صحنه خشونتی مشابه در نیمه شب سه شنبه بود که منجر به زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد.

معترضان با پرتاب سنگ و آتش زدن ایستگاه اتوبوس با پلیس مقابله کردند. پلیس نیز با شلیک مداوم گاز اشک‌آور از پشت بام دبیرستانی در نزدیکی ساختمان مجلس، تظاهرکنندگان را متفرق و راه‌های مجاور منطقه را به میدان نبردی پر از دود تبدیل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعتراضات علیه تعدادی از اصلاحات عمدتاً محافظه کارانه انجام می‌شود که مجلس تلاش می‌کند تا قبل از پایان دوره‌ی خود در اول اکتبر تصویب کند.

این قانون شامل یک قانون جدید جزایی برای جایگزینی با قوانین هلندی در دوره استعمار اندونزی است با تعدادی از مقررات اجتماعی و اخلاقی که ریشه در اسلام محافظه کار دارد.

قوانین جدید رابطه جنسی خارج از ازدواج را منع کرده و همچنین هرگونه «رفتار مهاجمانه» در انظار عمومی را جرم تلقی می‌کند؛ مقررات گسترده‌ای که به گفته کارشناسان احتمالاً برای هدف قرار دادن جامعه کوئی ندونزیایی به کار می‌رود.

آنها همچنین توهین به رئیس جمهوری، قضات و دادگاه‌ها را به عنوان یک عمل مجرمانه تلقی می‌کنند، مقرراتی که ممکن است اداره‌ی برخی سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های مدنی را با دشواری روبرو کند.

بسط قوانین سختگیرانه مربوط به کفرگویی، تشویق بی خدایی را غیرقانونی می‌سازد.

قانون جدید کیفری شامل چهار سال زندان برای سقط جنین در صورت عدم وجود فوریت پزشکی یا تجاوز جنسی و حبس برای جادوگری سیاه است.

تیم لیندزی، مدیر مرکز قوانین، اسلام و جامعه اندونزی، در دانشگاه ملبورن به ایندیپندنت گفت: «این اصلاحات بسیار بحث برانگیزند و عمیقاً ناکارآمد، و قبل از نهایی شدن واقعا نیاز به تأمل و بررسی دقیق دارند».

او افزود:« بنا به دلایلی، مجلسی که کارش تمام شده و در حال رفتن است به شدت به دنبال تصویب قوانینی است که بسیار بد تهیه شده‌اند و یا در واقع طبیعتی واپسگرا دارند».

معترضان همچنین از تصویب قانونی در هفته گذشته برای کاهش اختیارات آژانس مبارزه با فساد این کشور خشمگین هستند.

کمیسیون ریشه کن کردن فساد یکی از معدود نهادهای ملی قدرتمند کشوری است که دستخوش فساد عمیق می‌باشد. موفقیت این کمیسیون در هدف قرار دادن سوءاستفاده‌های مالی احزاب، عمیقاً آن را نزد نخبگان سیاسی کشور منفور کرده و تلاش‌ها در گذشته برای تضعیف آن ناکام بوده است.

معترضان روی دیوارهای نزدیک ساختمان پارلمان در جاکارتا نوشته‌اند: «پارلمان دلقک دولت است» و «روحت در آرامش کمیسیون ریشه کن کردن فساد».

این راهپیمایی‌ها هنوز در مقیاس واکنش‌های جامعه مدنی که رهبر اقتدارگرای سابق سوهارتو را پایین کشید، یا اعتراضات گسترده اسلام گرایان علیه فرماندار مسیحی جاکارتا بر سر توهین به مقدسات در سال ۲۰۱۶، نیست.

اما اعتراضات به شهرهای دیگری از جمله پالو، گاروت، بوگور و پادانگ، پایتخت غرب سوماترا کشیده شده است. در پادانگ روز چهارشنبه پلیس نتوانست حمله هزاران دانشجوی دانشگاه به ساختمان پارلمان محلی را متوقف کند. معترضان خشمگین پنجره‌ها و صندلی‌ها را شکستند و در دیوارهای ساختمان توهین‌هایی علیه دولت نوشتند.

این ناآرامی‌ها در شرایط دشواری برای رئیس جمهور جوکو ویدودو روی می‌دهد که به‌رغم اینکه هنوز منتظر مراسم تحلیف برای دوره دوم ریاست جمهوری خود پس از پیروزی در انتخابات عمومی آوریل است، به دلیل هفته‌ها خشونت از سوی جدایی طلبان منطقه ناآرام پاپوآ تحت فشار است.

رئیس جمهور جوکووی ـ اسمی که در جهان به آن شناخته شده است ـ از پارلمان خواسته است رای‌گیری در مورد قانون جدید کیفری و سه اصلاحات دیگر را به تاخیر بیاندازد تا اینکه مجلس جدید در ماه آینده قسم بخورد. نمایندگان مجلس تنها موافقت كردند كه رای‌گیری را به تاریخ هنوز نامعلومی به تعویق بیندازند تا همچنان زمان برای تصویب این تغییرات بحث برانگیز داشته باشند.

اوضاع نشان از شرمساری شخصی برای جوکووی دارد که دولت وی بحث بر سر قوانین جدید را مجاز ساخته است. رئیس جمهوری که بیشتر در زمینه تهیه مشاغل و توسعه زیرساخت ها فعالیت کرده و علاقه‌ای به قانون و نظم نشان نداده، ادعا می‌کند که به‌طور مناسب توسط وزیر دادگستری در جریان امور قرار نگرفته است.

با این وجود، وی همچنین مسئول به دست آوردن آرای اسلام گرایان در انتخابات آوریل، به ویژه با انتصاب یک روحانی تندرو مسلمان به عنوان معاون رئیس جمهوری است.

پروفسور لیندزی گفت: «آنچه ما می‌بینیم افزایش استفاده از سیاست هویت دینی در صحنه سیاست ملی است. نشانه‌های استفاده از مضامین مذهبی در این انتخابات به شدت دیده شد، و کاملاً آشکار است که موضع محافظه کاران در قانون جدید کیفری در رابطه با مسائل جنسی و اخلاقی با اطلاع از این نشانه‌ها است».

معترضان از جوکووی خواستند تا دستور اجرای اضطراری را تصویب کند و تغییرات در آژانس مبارزه با فساد را تا وقتی که مجلس جدید مستقر نشده، به وضعیت سابق برگرداند، اما مقامات همچنین در تلاش هستند تا در جاکارتا در برابر تکرار صحنه‌های اعتراض آمیزی که در ماه‌های اخیر هنگ کنگ را به دام انداخته‌اند، موضع محکمی بگیرند.

گاتوت ادی پرامونو، رئیس پلیس جاکارتا گفت:« ۳۹ افسر پلیس از جمله مصدومان در درگیری‌های روز سه شنبه بودند و برخی از ۹۴ نفری که بازداشت شده‌اند حامل بمب‌های بنزینی بودند».

بدون ارائه جزئیات بیشتر، وی اظهار داشت که این اعتراضات می‌تواند کار گروه‌هایی خارج از جنبش قوی سنتی دانشجویی اندونزی باشد. او به خبرنگاران گفت: «ما هنوز در حال تحقیق هستیم که آیا آنها دانشجو هستند یا سایر اعضای جامعه با علایق مختلف».

وی با اشاره به خسارات وارد شده به نرده‌ها و دیگر خرابکاری‌ها در اطراف پارلمان در جاکارتا در سه شنبه شب، گفت: «اگر ثابت شود که آنها خسارت وارد کرده‌اند ... ما علیه آنها اقدامات سختگیرانه‌ای در پیش می‌گیریم و روند قانونی را آغاز خواهیم کرد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان